Het Gebroken Geweertje van de cynicus

maart 20, 2011

Van oorlog en het militaire bedrijf weet ik niets. Destijds dienstweigeraar, ben ik nog steeds van de afdeling Het Gebroken Geweertje; ik geloof niet in de heilzame werking van de schutterij.
En de heer Ghaddafi dan?
Het lijkt me niet zo heel moeilijk om deze patiënt op een andere manier in een gesticht opgeborgen te krijgen. Zijn omgekochte lijfarts die hem een spuitje toedient, waarna ontvoering simpel is? En als het een echte dokter betreft hoeft er waarschijnlijk niet eens veel geld aan te pas te komen.
Die ‘no fly-zone’ waartoe de Veiligheidsraad van de VN heeft besloten, beoogt de bescherming van Libische burgers. Hoeveel van die mensen vinden de dood nu die zone wordt afgedwongen?
Obama, Cameron en Sarkozy roepen om het hardst dat ‘de internationale gemeenschap’ niet kan tolereren dat een dictator op zijn eigen bevolking schiet. Zou het? Als dit de nieuwe norm is, zijn we nog wel een tijdje bezig. Stuk of 35 landen, waaronder grote mogendheden, lijkt me een magere schatting. Al een poosje uit het nieuws, maar bijvoorbeeld Ivoorkust. Bij de naar Afrikaanse normen min of meer redelijk verlopen verkiezingen werd de president verslagen, maar hij zit nog steeds in zijn paleis en laat in Abidjan op zijn burgers schieten.
Terzijde: het kabinet-Rutte heeft vrijdag besloten dat de dictator van Jemen op Nederlandse ontwikkelingshulp kan blijven rekenen. Egypte niet. Daar is de dictator onlangs verdreven.
Ik ben een cynicus. En ik hoef maar even naar de televisie te kijken om bevestigd te krijgen dat cynisme tot de helderste inzichten leidt.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

