Anti-semieten op het voetbalveld

maart 22, 2011

Bijna 60 jaar oud en niet helemaal kerngezond maak ik me zelden meer echt boos, laat staan woedend.
Het irriteert me dat Ajax een volstrekt incapabele algemeen directeur heeft, ik stoor me eraan dat nitwitten als Peter Bosz en Martin van Geel altijd weer ergens werk weten te vinden.Maar boos? Ach nee.
Maar na het zien van het youtubefilmpje na afloop van ADO Den Haag-Ajax was ik zowel boos als diep triest. Massaal zongen de aanwezigen “we gaan op jodenjacht” en dat bleef men een aantal minuten aanhouden. Lex Immers was de voorganger, maar ook andere spelers en trainer John van den Brom waren erbij. En grepen niet in. Wie zwijgt stemt toe.
John van den Brom heeft zich levenslang gediskwalificeerd en mag wat mij betreft nooit meer, waar dan ook in Nederland, een club leiden.
Zelf heb ik 38 jaar voor een groep spelers gestaan en geloof mij, als dit in mijn aanwezigheid was gebeurd, dan had ik onmiddellijk ingegrepen.
Frits Barend -jarenlang mijn libero- werd in competitiewedstrijden vaak beledigd vanwege zijn joodse afkomst. Het behoeft geen betoog dat er zonder pardon werd opgetreden.
Ik ben als heel knappe zoon geboren uit een joodse moeder en een katholieke vader. Voor dat katholiek biedt ik u mijn excuses aan. Volgens de joodse regels ben ik 100% joods.
Alhoewel zelf agnost, lopen de rillingen over mijn lijfje als ik deze anti-semitische oerkreten hoor. Iedereen -zelfs de stomste voetballer in Nederland, en daar hebben we er legio van, behoort dondersgoed te beseffen welke lading dergelijke kreten hebben.
Niet Ajax maar een deel van de aanhang afficheert zich Jodenclub. Dat is natuurlijk klinkklare onzin en louter gebaseerd op een aantal joodse spelers als Sjaak Swart, Bennie Muller en een aantal voorzitters als Jaap van Praag en nu Uri Coronel.
In Amsterdam had je vroeger met Madjoe een echte joodse voetbalclub, maar Ajax is gewoon een volksclub zoals ook BlauwWit, DWS en de Volewijckers dat in de hoofdstad waren. Dus het gekoketteer met joden door Ajax-supporters slaat helemaal nergens op.
Het doet me deugd dat de KNVB in deze kwestie daadkracht toont en straffen gaat uitdelen.
Een speler die geselecteerd werd voor Jong Oranje is meteen weer van de lijst afgevoerd. Prima!
Hoe zwaar de straffen zullen uitpakken, maakt me niet uit. Het gaat erom dat het signaal wordt afgegeven dat dit soort wangedrag niet langer getolereerd wordt. De KNVB heeft – heel goed- zijn voorbeeldfunctie ingevuld.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

