Ajax: een schisma kan nog voorkomen worden

maart 28, 2011

Op mijn oproep om zowel Arie van Eijden als Keje Molenaar bij Ajax tot crisismanagers te benoemen in mijn column van zaterdag kreeg ik ongekend veel reacties. En allemaal van Ajacieden die het roerend met me eens waren. De twee namen die ik noemde, konden op volledige instemming rekenen.
Ik kan geen krant opslaan, geen radio of TV aanzetten of Johan Cruyff bestookt de zittende bestuursleden met woorden die uw jonge columnist niet eens in zijn mond zou durven nemen. Bij Buitenhof op Nederland 1, ventileerde voorzitter Coronel, soeverein en met autoriteit, zijn mening over de hemeltergende uitspraken na de wedstrijd Den Haag-Ajax. Maar had de klasse zich niet uit te laten over het ontstane conflict binnen zijn vereniging en hij deed niet aan modder gooien.
Aanstaande woensdag komt de Ajax-ledenraad bijeen om te worden ingelicht over de stand van zaken.
Naar mijn mening is dat hét moment dat een van de ereleden, Rob Been of André Kraan, opstaat en vaststelt dat het onmiddellijk afgelopen moet zijn met het elkaar de tent uitvechten.
Dat snel geregeld moet worden dat er op basis van het Coronel-rapport een nieuwe start gemaakt wordt. Dat beide partijen -zonder dictaat- hun eigen ideeën moeten inbrengen. .
Zodra de verstandige leden daarmee instemmen, en ik kan me geen enkel andere uitkomst van de vergadering in het belang van Ajax voorstellen, belt men met Arie van Eijden en Keje Molenaar(die als lid van de ledenraad trouwens in de zaal zit). Over drie weken zijn de problemen dan opgelost en kan Ajax eensgezind aan zijn toekomst gaan bouwen.
Kies je niet voor deze weg, dan vrees ik een schisma met alleen verliezers.
Ik ben geen lid van Ajax, mag niet bij de vergadering zijn, maar 3 van de 24 leden van de raad hebben me beloofd me op de hoogte te houden.
Het zou alvast helpen als Molenaar en Van Eijden zich nu bij voorbaat bereid verklaren Ajax door deze crisis te loodsen.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

One Response to “Ajax: een schisma kan nog voorkomen worden”

  1. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Uitstekende column en laten we hopen dat het woensdag goed komt de gesprekken bij Ajax. Keje en Arie zijn beiden prima voor Ajax. Ajax moet weer de beste club van Nederland gaan worden. En niet al 7 jaar geen kampioen dat is zo’n mooie club onwaardig.
    Peter het gaat u goed.
    Gr Maurice


Geef een reactie

