Joris Linssen wacht het hellevuur

april 1, 2011

In verband met de inhumane behandeling die je als passagier op luchthavens ten deel valt (schoenen uit, broekriem af, intieme betasting door analfabete Neanderthalers die na een piepje hun ordinaire machtswellust botvieren) vlieg ik niet meer. Dit bevalt goed. Ik denk steeds vaker dat de Franse filosoof en wiskundige Blaisse Pascal (1623-1662) gelijk had toen hij vaststelde dat de wereld veel ellende bespaard zou blijven als iedereen gewoon thuisbleef.
Niettemin kom ik weleens op Schiphol. Iemand ophalen dan wel wegbrengen, of wegens een zakelijk getint onderhoud. Ik ga er meestal per auto heen, nadat ik een bank heb overvallen met het oog op het parkeergeld dat ik daar verschuldigd ben. Zodra de parkeertarieven verder worden opgeschroefd, is er sprake van een belastingverhoging waar je het CBS nooit over hoort. Doch dit terzijde.
Onlangs stuitte ik in de aankomsthal op een cameraploeg van het tv-programma ‘Hello Goodbye’ (NCRV), kennelijk een kijkcijferhit van formaat, ik heb het even nagezocht.
Uiteraard maakte ik me uit de voeten. Je moet wel heel dom zijn als je je door tv-volk laat staande houden, en wie mij onverhoeds een microfoon onder mijn snor duwt, kan klappen krijgen. Volgens mijn dochter die helaas naar heel andere tv-programma’s kijkt dan ik, ben ik de laatste Nederlander die zo zou ingrijpen. Want het schijnt zo te zijn dat inmiddels al alle 16 miljoen landgenoten hun televisiedebuut hebben beleefd. Om te vertellen over hun (on)gezondheid, hun (on)gehoorzame kinderen, hun verrichtingen in de sponde, hun dromen, hun bevalling of abortus, hun poging tot carrière, hun mongoloïde zusje, hun leven op de camping en wat dies meer zij.
Mij is uitgelegd dat dergelijke programma’s onder de noemer ‘emo-tv’ gerangschikt moeten worden. Emo staat dan voor emotie.
Het zal wel. Mijn nieuwsgierigheid houdt op bij iemands voordeur, zo ben ik opgevoed. Al zappend (naar CNN, BBC, Al Jazeera of Pauw & Witteman) zie ik soms een flits van een voorbeeld van emo-tv en dan weet ik zeker: niets mee te maken willen hebben! Dit geldt wat mij betreft ook voor die overdosis aan zogenaamde talentenjachten waarbij het erom gaat hulpbehoevende gestichtszielepoten voor schut te zetten of die multiple choice-quizjes van het niveau: als het regent is het: a. droog; b. koud; c. nat. Alleen de klassieke VARA-quizzen Per Seconde Wijzer en Twee voor Twaalf gaan ergens over, voor wie niet dementerend en/of debiel is.
Op aandringen van mijn dochter, die ik vertelde over de cameraploeg op Schiphol, heb ik een hele uitzending van ‘Hello Goodbye’ uitgezeten. Ik weet nu dat het een programma is van ene Joris Linssen, die -naar mij verteld wordt- als de ‘golden boy’ van de emo-tv te boek staat.
Ik heb zelden zo’n genant programma gezien en het kan bijna niet anders of zijn ouders schamen zich dood voor hun zoon, een impertinente vlegel van minder dan gering allooi die -ondanks de NRCV- straks het hellevuur wacht. Hét voorbeeld van een mislukte opvoeding; arme ouders. Linssen is extreem ordinair, in de slechtste zin van dat begrip. Hij aarzelt zelfs niet een stervende kankerpatiënte die op haar kleinkinderen wacht, onbeschofte vragen te stellen in de trant van: waar zit die kanker precies?
In de formule van de emo-tv zal het allemaal wel kloppen. Schaamteloos onfatsoen dat tot braken uitnodigt als norm, en Nederland kijkt er likkebaardend naar. Het is allemaal nog veel erger dan ik vreesde.
Zullen we weer eens aan fatsoenlijk onderwijs beginnen?

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

One Response to “Joris Linssen wacht het hellevuur”

  1. cees den hertog Says:

    helemaal mee eens, hoef ik niets aan toe te voegen!
    beste groet, cees.


Geef een reactie

