Open brief aan Arie van Eijden

april 1, 2011

Geachte heer Van Eijden, beste Arie,

Ik zeg Arie omdat wij elkaar al decennia goed kennen.We deden zaken toen je de baas bij Ajax was en later ook, toen je directeur van de KNVB was, troffen wij elkaar in andere hoedanigheden.
Arie, ik vind dat je vandaag nog op grond van je gezag, integriteit en ervaring moet ingrijpen bij Ajax, de club die je zolang hebt gediend en waarvoor je vroeger speelde.Voordat je naar RCH ging om als prof veel geld te verdienen. Nou ja, veel?
Door toedoen van Johan Cruyff besloot het bestuur-Coronel om de handdoek in de ring te gooien en nu is de club volstrekt stuurloos overgeleverd aan Rik van den Boog. Iemand die volgens mij ongeschikt is om zelfs maar in het bestuur van een cabaretclubje of een zangvereniging te zitten te zitten, ik doel niet op die van Borsato.
Ajax is stuurloos, Ajax staat op de vooravond van een totale explosie.
Elke dag verder oplopende ruzie tussen twee kampen die elkaar bestoken met teksten en beschuldigingen die elke fatsoennorm tarten. Dit helpt niet om de zaak weer op de rails te krijgen en Ajax een toekomst te bieden.
Ik heb, beste Arie, alle correspondentie, emails en smsjes mogen inzien en mijn indruk is dat wij te maken hebben met een staatsgreep van een partij die zonder enige discussie en zonder aanziens des persoons de macht wil overnemen. Daar staan een bestuur en directie tegenover die wel aan veranderingen willen meewerken, maar dan binnen kaders van elementair fatsoen.
Uri Coronel & Co en ook Rik van den Boog hebben zich nimmer zo laten gaan zoals de Cruyff-groep. En als zelfs ik Van den Boog in dit verband een compliment maak, dan kan het niet anders dan dat ik me baseer op wat ik onder ogen he gekregen.
Wat staat je te doen, beste Arie?
Je zult op zoek moeten naar een nieuwe Raad van Commissarissen die de club gaat leiden. Dat zal geen sinecure zijn. Je gaat echt niemand vinden die zich de dictaten van Cruyff zo maar laat welgevallen. Tenzij je voor een raad kiest die bestaat uit voorzitter Frits Barend en als leden Jaap de Groot en Johan Derksen. Zij zijn de evangelisten die volledig in de Heer zijn, zonder zelfs maar het begin van een vraagteken.
Raar is dat, Arie. Voor alle drie geldt dat ze een leven lang alles en iedereen de maat namen en nemen. Alleen bij de Verlosser is hun geheugen selectief, hetgeen allicht samenhangt met hun eigen belang. Dit geldt zeker met betrekking tot Frits en Jaap. Hoe graag ik Barend ook mag, in deze kwestie is hij volledig ontspoord.
Je zou het natuurlijk ook anders kunnen aanpakken, zoals je zo vaak hebt gedaan. Je kunt proberen de duizend stukjes van de spaanders bij elkaar te vegen, in het belang van Ajax. Een wapenstilstand laten tekenen en een deel van de voetbalvisie van Cruyff tot de norm verheffen. Je weet dan ook wel dat er binnen een beursgenoteerde onderneming nog een paar, niet onbelangrijke dingen spelen.
Als een ieder weer op adem is gekomen, zou jouw Raad van Commisarissen kunnen bestaan uit mensen wier normen en integriteit gelijke tred houden met die van de drie vertrokken bestuurders.
Hun eerste taak zou het wegsturen van Rik van den Boog zijn. Ondanks zijn keurige gedrag in de hele affaire lever ik de postzegel en loop naar de brievenbus.
Vervolgens benoem je Keje Molenaar tot algemeen directeur.
Je mag niet thuis blijven zitten, Arie. Je club heeft je nu nodig.
Het is nog net niet te laat, maar veel tijd en ruimte heb je niet meer.
Ik groet je recht hartelijk!.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Open brief aan Arie van Eijden”

  1. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Nou de schuld van Cruijff is het zeker niet. Geloof nou maar niet dat Coronel altijd de waarheid spreekt. Want over Danny Blind heeft Johan Cruijff nooit gezegd dat hij onbetrouwbaar is. Johan haalde hem in 1986 van Sparta naar Ajax.
    Het is te hopen dat het goed komt met Ajax.
    Gr Maurice

  2. Soeverein Says:

    Via redactie-email:

    Geachte heer van de Rijt,
    Hoe is het met u?
    Met stomme verbazing volg ik het nieuws rond Ajax. Ik dacht dat het bij VVOOSTHUIZEN soms een rommeltje was maar dit slaat echt alles. Ik ken niet alle feiten en omstandigheden maar het siert het bestuur van Ajax niet dat men opstapt maar nog wel even de gierput openzet. Dat doe je niet als bestuurder van een club. Sommige zaken die in de beslotenheid van de bestuurskamer worden gezegd breng je niet naar buiten. Of je gaat de strijd aan of je stapt op. Ik hoor Johan op radio en TV nooit iets naars zeggen over mensen bij de club. Ik ben dan ook van mening dat de huidige soap waar Ajax nu in zit te danken is aan het bestuur.
    Ajax presteert al jaren onder de maat. Dit is een feit. Johan tracht dit op te lossen. De manier waarop kan je over redetwisten zoals in iedere club maar hij heeft vrees ik wel gelijk. De club zit nu in een diepe bestuurlijke crises. Met al uw kennis en ervaring moet het toch mogelijk zijn daar op korte termijn weer orde op zaken te stellen?
    Groet,
    JR

  3. Peter Says:

    Meneer Roodenburg,dank voor uw reactie en uw vertrouwen dat ik deze crisis zou kunnen oplossen.Ik moet u teleurstellen,ik ben alles behalve Ajacied.Ik volg alles,ga vaak kijken maar mijn hart ligt zeker niet bij Ajax.In mijn columns geef ik aan hoe ik denk dat men een einde aan deze crisis kan maken.lijkt me voldoende.Het ga u goed net als uw club waar ik toen met uw A 1 ongeslagen kampioen mee ben geworden.PVDR


Geef een reactie

