Aantekeningen bij de spanning

april 10, 2011

Amper een paar jaren geleden was de slotdag van de competitie ongekend spannend. De titelstrijd ging toen tussen AZ, Ajax en PSV. Dit jaar zou een dergelijk scenario zich makkelijk kunnen herhalen, met FC Twente als vervanger van AZ. Zeker als je je realiseert dat op de laatste dag Ajax-FC Twente op het programma staat.
Ik verheug me met alle voetballiefhebbers op dat zinderende slot, waarbij fitheid, gele en rode kaarten, geluk en dubieuze scheidsrechtelijke beslissingen onderdeel van het kampioensmenu zullen zijn. worden. Mooi zo! We hebben de afgelopen week weer geleerd dat de Nederlandse competitie naar internationale normen niet veel te betekenen heeft. Maar laten we opgewekt vaststellen dat de spanning veel vergoedt.
Niettemin: mijn 59e verjaardag begon met heel triest nieuws. Ik doel niet op het ontslag van Louis van Gaal, maar op de benoeming van paladijn Andries Jonker tot diens tijdelijke opvolger.
Kijk, die Jonker kan straks roepen dat hij heel even Bayern München heeft geleid. Met die vermelding op zijn palmares gaat hij nu op zoek naar een volgende club die hij met zijn totale onkunde naar de ondergang coacht.
Ter herinnering: met Volendam eindigde Jonker bijna als laatste, met MVV als definitief laatste en hij is de architect van de huidige deconfiture van Willem II.
En toch, voorspel ik, valt straks weer een of andere voorzitter voor Jonker. Een niet door enig voetbalinzicht gehinderde praeses die roept: Jonker was bij Bayern toch maar mooi de slippendrager van de gigant Van Gaal. Spannend welke arme club volgend seizoen met Jonker zit opgescheept.
Ook aanhoudend spannend: het dagelijks Ajax-feuilleton waarvan een soapserie voor kijkcijferrecords zorg zou dragen. Ideetje voor RTL4? Ik wil niet moeilijk doen, maar vier man in een vliegtuig naar Barcelona onder wie de voorzitter van de KNVB om Johan te bezoeken? Was het niet goedkoper en logischer geweest als Cruyff zelf naar Amsterdam was gevlogen?
Na afloop riep iedereen hoe nuttig het onderhoud geweest was, en hoe goed de sfeer. Nog geen drie minuten later verklaarde KNVB-voorzitter Van Praag: “mijn rol is uitgespeeld, ik bemiddel niet meer”.
Ben ik nu zo slim, of wordt verder iedereen voor dom gehouden? Ik denk toch dat dat gesprek niet zo geweldig is geweest.
Daarna was het weer aan Van den Boog om wat benzine toe te voegen aan de brandende ArenA. Hij gaf aan dat hij na 30 juni geen gebruik meer maakt van de heren Jonk, Roy en Bergkamp; toevallig alle drie Cruyff-adepten.
Hoezo wordt er getracht een oplossing te vinden in dit conflict?
Ik vraag me af hoe lang het optreden van de kamikaze-piloot Van den Boog nog getolereerd wordt. Ik vrees dat hij hét voorbeeld van een leider is die in het besef dat alleen de uitgang nog toekomst biedt, uit rancune handelt.
Ik houd er even over op. Want als liefhebber van voetbalspanning ga ik prachtige weken tegemoet.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

One Response to “Aantekeningen bij de spanning”

  1. Soeverein Says:

    Via redactie-email:

    Hallo Peter,
    Proficiat nog met uw verjaardag. De competitie gaat inderdaad weer spannend worden. Het zou super zijn als Ajax kampioen zou worden. U ploeg Heerenveen had gisteren 3 punten verdiend. Maar meneer Vink zag een overtreding de 1200ste overtreding van Toivonen over het hoofd of beter gezegd, Vink wilde de overtreding niet zien. Maar Aissadi had misschien nog meer schuld aan het puntverlies want hij moet de bal 5 minuten voor tijd op de vrijstaande Dost spelen dan maakt Bas Dost 1-3 en is het einde wedstrijd.
    Twente kreeg de volgende tik te verwerken en ze worden nu wel erg nerveus in Enschede. Feyenoord boekte een knappe en goeie overwinning in en tegen Utrecht met 0-4.
    Maar het nieuws was Louis van Gaal ontslagen bij Bayern. Wat ik minder vond is dat Uli Hoeness van Gaal effe moest afzeiken. Dat vind ik minder gepast. Toen Louis afgelopen seizoen kampioen werd en de beker won liep die zelfde Uli als eerste in de polonaise. Jonker gaat het nu overnemen dat is echt om te lachen. Willem II, Mvv over al bakte hij er niets van. Ik las net op Duitse teletekst dat Jonker er nog in geloofd plaats 3 te halen. Komend weekend komt Leverkusen op bezoek ik ben benieuwd.
    Bij Ajax gaat het hopelijk eens rustig worden en neemt Cruijff eens zijn verantwoordelijkheid. De fans willen het. Nu moet Johan niet van afstand van alles roepen maar ook een functie gaan bekleden.
    Peter het gaat u goed.
    Gr Maurice


Geef een reactie

