Belast verlies & fictief inkomen

april 11, 2011

Ofschoon ik op een redelijke opleiding terugzie, is het invullen van het gevreesde aangiftebiljet aanzienlijk te moeilijk voor me. Kan ook wel zijn dat ik er gewoon geen zin in heb me te verdiepen in uitzonderingen op uitzonderingsregels. Ik pleit voor een vlaktaks en verder geen gezeur. De helft van de belastingambtenarij kan naar huis, rechtbanken weten zich ontlast en de belastingplichtige is vrijgesteld van idiote administratieve lasten die hij nergens in rekening kan brengen. Ik ben een fervent tegenstander van administratie, niettemin beschik ik over zo’n onhandelbare ordner en een perforatie-apparaatje. Dit in verband met de door de overheid afgedwongen bonnetjes-verzamelwoede. Ik stel me altijd voor hoe een trieste pennenlikker op een grauwe maandagochtend mijn eenmaal ingeleverde bonnetjes gaat zitten navlooien. Als zo’n functie je lot is, word je vanzelf wel kierewiet.
Op 29 maart belde ik dus gewoontegetrouw de boekhoudster die sedert de Middeleeuwen of daaromtrent even snel dat onnavolgbare aangiftebiljet voor me invult. Ik kijk er nooit naar, het zal allemaal wel, bestolen word je toch, en ik prefereer zelfs een visite aan een winkelcentrum te Alphen aan den Rijn boven contact met een fiscale bonnetjesfreak die van zijn gezond niet afweet.
Vandaag belde ik de boekhoudster in verband met haar verjaardag. Ze was blij verrast en meldde me en passant dat ik vorig jaar in mijn rol van mini-belegger voor schut heb gestaan. Ik was zo’n AEX-loser, die voor de verkeerde fondsen had gekozen. Opgewekt als altijd vertelde ze me dat ik over dat verlies belasting moet betalen.
Dit leek me een raar verhaal. Een belasting op verlies?
Ze trachtte me iets uit te leggen over een fictief rendement. Naar het schijnt, gaat de fiscus ervan uit dat je altijd 4 procent overhoudt aan spaartegoeden dan wel beleggingen. Een mega-leugen die kennelijk gewoon in de wet staat. Een wetgever die nog nooit van verlies heeft gehoord? Ik kon mijn oren amper geloven.
Ik ging even op onderzoek uit. En ontdekte dat de uitvinder van ‘verlies bestaat niet’ Willem Vermeend is. Ex-policus en thans hoogleraar en ondernemer. En wat blijkt? Deze Vermeend heeft er nu dikke spijt van dat hij als mede-wetgever het idee van belaste verliezen heeft geïntroduceerd. Hij zal in deze crisisperiode de enige belastingplichtige niet zijn die zich zwaar gepakt voelt door zijn trouvaille van belaste verliezen. Vroeg me meteen af in hoeverre zo’n Vermeend als hoogleraar nog serieus te nemen valt. Leren zijn studenten überhaupt iets over het onderscheid tussen debet en credit?
Met mijn boekhoudster heb ik afgesproken dat ze volgend jaar op mijn aangiftebiljet het begrip Fictief Inkomen vermeldt. Eens kijken wat er dan gebeurt. Met die 4 procent zou ik vrede hebben.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

One Response to “Belast verlies & fictief inkomen”

  1. Peter Says:

    Professor,Dr. Vermeend is lid van de PVDA en zit een dag per week bij die rechtse kerk op TV om te vertellen hoe goed deze regereing is.Bent u er nog!!!!


Geef een reactie

