Prognose: Ron Blaauw gaat een Michelinster verliezen

april 13, 2011

Jarenlang zetelde Ron Blaauw in Ouderkerk aan de Amstel waar hij twee Michelin-sterren bij elkaar kookte. Niet iedereen kon die hoge onderscheiding helemaal plaatsen, maar Michelin bepaalt de norm en twee sterren verover je niet zomaar.
Plots stonden de kranten ermee vol dat Blaauw Ouderkerk verliet en in Amsterdam Zuid, vlakbij het Haarlemmermeerstation, een nieuwe start zou maken.
We gingen kijken en meteen concludeerden we dat we in een mooie, laagdrempelige brasserie binnen waren getreden.
Zeker 30 gasten hadden voor een lunch op dit adres gekozen, hetgeen te beschouwen valt als een bevestiging van die laagdrempeligheid.
De lunchkaart was piepklein. Ik heb daar in beginsel geen probleem mee, want de ervaring leert dat een overzichtelijke kaart vaak een kwaliteitsgarantie impliceert. Maar de twijfel sloeg toe bij de serie amuses die lekkerder oogden dan ze waren. Gewoon te weinig smaak.
We kozen bij wijze van voorgerecht voor een kreeftbereiding en mijn gast voor een prachtige roti. U leest het goed, roti. De keuken van Suriname. Dankzij de aanpak van de meester zelf was deze schotel behalve verrassend ook erg lekker, perfect op smaak.
Mijn steak tartaar was redelijk, maar niet beter dan die ik op andere adressen krijg voorgezet. Bovendien was het jammer dat dit gerecht niet aan tafel werd bereid, zoals het hoort. Ik had dus geen invloed op de smaak en daar gaat het nou net om bij deze Franse oer-klassieker.
Overigens: de bediening was losjes maar heel goed, attent en voorkomend.
Had ik niet had geweten dat dit Ron Blaauw in een nieuwe omgeving was, dan had ik geschreven dat Amsterdam er -na Flo- weer een prachtige brasserie bij heeft gekregen.
Denkbaar is dat ik Blaauw daarmee een plezier had gedaan. Een goed lopende brasserie is allicht in commerciële zin aantrekkelijk. Maar hoe ga je dan met de Michelin-sterren om? Ik vroeg of men verwachtte die onderscheiding te behouden? ‘Jazeker’, luidde het antwoord.
Maar eerlijk gezegd kan ik kan mij niet voorstellen dat Monsieur Michelin die mening deelt. Een twee sterrenrestaurant heeft volgens de wetten van de Bandenman behalve een topkeuken ook allure. En daar zit ‘m de kneep. De ambiance van een brasserie, geen waarlijk superieure keuken, en dan twee sterren?
Ik verwacht dat de nieuwe Ron Blaauw geweldig gaat lopen, voor lunch en diner volgeboekt. Op zich al een hele prestatie in deze tijd. Maar ik verwacht ook dat er hier zeker één ster ingeleverd moet worden. En ik vermoed dat Blaauw dat niet eens heel erg zou vinden. Twee sterren en een driekwart lege zaak is tenslotte niet iets waar je als horeca-ondernemer blij van wordt.
We gaan er zeker terug, óók omdat de prijzen heel acceptabel zijn.
Ron Blaauw
Sophialaan 55 hs
Tel. 020 496 19 43
http://www.ronblaauw.nl

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

