De terugkeer van Coronel?

april 17, 2011

Coronel met Van den Boog

Wat is er leuker dan op zaterdag gewoon een hele dag op een voetbalcomplex de jeugd te zien spelen? Met bloedfanatieke leiders langs de lijn die permanent onzin uitkramen (altijd vanuit een negatieve grondhouding) en ouders die ervan overtuigd zijn dat hun zoon, spelende in de C8 of D5 van de plaatselijke club, een grootse toekomst staat te wachten.Ook al zie je na drie seconde dat hun zoon meer geschikt is voor alle andere sporten dan het edele voetbalspel. Ik geniet ook altijd van club-grensscheidsrechters die slechts twee regels kennen: over de middenlijn is het buitenspel en over de zijlijn is altijd een inworp voor de eigen club. En zo hoort het ook!
Maar ik zag ook talent.
DWV, een roemruchte club uit Amsterdam-Noord, speelde in Heemskerk. Hun coach is de ex-prof Stanley Brouwer die met zoveel liefde en enthousiasme zijn expertise aan zijn A-jeugd van 16 tot 19 jaar overdraagt, dat zelfs zo’n groep van allerlei nationaliteiten tot een eenheid gesmeed kan worden. Dat is de uitdaging van vandaag: op basis van desnoods zes verschillende culturen toch een team bouwen.
Stanley, die vroeger alle scheidrechters bij de begroeting al voor rotte vis uitmaakte en dan was hij erg mild, preekt nu beschaving en respect voor de leiding.
Een glimlach kon ik niet onderdrukken. Jeugdvoetbal is de bakermat van het spel, laten we dat nimmer vergeten.
De laatste weken schuifel ik vaak in die zogeheten wandelgangen, waar je vooral je oren open moet houden. Zo weet ik -en dat is een echt nieuwtje- dat men binnen Ajax bezig is alsnog een nieuw bestuur onder leiding van Coronel in elkaar te zetten. De door een bepaalde krant zo schandalig te kijk gezette, integere voorzitter zou leiding moeten gaan geven aan een bestuur dat de steun heeft van beide kampen. Op de stoel van Rik van den Boog komt dan Keje Molenaar te zitten, die tevens de portefeuille voetbaltechnische zaken gaat beheren. Dat zou trouwens tijd worden. Tevens zal Theo van Duivenbode plaats nemen in de Raad van Bestuur.
Ook voor Jeroen Slop is het over en uit, niet geheel onbegrijpelijk. Hij zal vervangen worden door Sirik Goeman. Oud-speler van zowel de Ajax-jeugd als de zaterdagtak en als ik mij goed herinner een prima speler en zeer prettig mens. Dat hij registeraccountant is met een mooie staat van dienst is erg handig voor iemand op deze belangrijke post.
In deze constructie is er geen plaats meer voor ‘scholletje’ Danny Blind.
Natuurlijk meld ik me weer als ik mijn volgende wandelgangenpromenade achter de rug heb. Ik loop zo slecht en traag dat ik elk geluid opvang.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

