Onderscheiden Karel V: mij niet meer gezien!

april 20, 2011

Een bezoek aan de stad Utrecht is een crime. Met een auto het centrum in is onbegonnen werk. Dan maar met de trein en daarna per taxi? Doe je ook niet voor je plezier. Maar ja, we moesten echt een keer naar Karel V, het met één Michelin-ster onderscheiden restaurant van het meest luxueuze hotel van de Domstad. Om tien voor zes stonden we voor de deur maar we werden zonder pardon uit de deuropening van Karel V gebonjourd. Op extreem bitse toon.
Zes uur is zes uur, zoveel is zeker bij Karel V.
Of we op het terras van de bistro vast even een aperitief wilden drinken. Met tegenzin gehoorzaamden wij, een alternatief was er niet.
Op dat terras stond de serveerster met de enige gasten te praten. Wij begroetten haar, gingen vier meter verder zitten, keken haar recht in het gezicht, maar tien minuten lang negeerde ze ons volledig en ging ze gewoon door met haar onderhoud. Onze armgebaren en mimiek maakten geen enkele indruk.
Ik was het zat, stond op en met mijn zachtfluwelen stem las ik haar een stukje uit eigen werk voor, waarna ik geïrriteerd het terras verliet.
Nog mazzel dat we toen wél de schitterende refter van het oude klooster mochten betreden.
Sublieme zaal en een op zich vriendelijke bediening tijdens de hele avond.
We kozen voor Noordzee-krab, die ruim voldoende maar een beetje smakeloos ter tafel kwam. En mijn zeeduivel was gewoon niet op temperatuur.
Ik maakte daar beschaafd een opmerking over, maar verder dan “we geven het door” kwam men niet. Mijn tafelgenoot smulde overigens van de ree.
Maar laten wij wel wezen; hoofdgerechten van 55 euro en voorgerechten van 32 euro, dat zijn prijzen voor gerenommeerde tweesterren-etablissementen. Karel V heeft heus wel een goede keuken, maar de prijs/kwaliteit-verhouding klopt niet en dan heb ik het nog niet eens over de relatief geringe kwantiteit die wordt uitgereikt.
Door het schandelijke gedrag van die serveerster die maling heeft aan haar gasten, begon mijn avond in diepe mineur. Dankzij het eten verbeterde mijn stemming wel iets, maar voorlopig zal ik de reis naar Karel V niet meer maken.
Zeker niet zolang men er personeel handhaaft voor wie de simpelste basiscursus klantvriendelijkheid nog veel te hoog gegrepen is.

Grand Restaurant Karel V
Geertebolwerk 1
3511 XA Utrecht
Tel. 030 233 75 75
www.grandrestaurantkarelv.nl/nl

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

