“Ik walg van de terugkeer van Cruyff”

april 27, 2011

Beste lezers,
Ik maak mij enorme zorgen over de geestesgesteldheid van de heer Johan Cruyff, wonende te Barcelona.
Al dagen lang vallen allerlei woordvoerders in allerlei hoedanigheden over ons heen met allerlei belangwekkende weetjes over de topvoetballer van weleer.
Cruyff is voornemens dit, Cruyff denkt aan dat, het zou kunnen dat Johan binnenkort misschien wel…., enfin teveel onzin om inhoudelijk op in te gaan.
Deze veronderstelde woordvoerders kwijlen van genot en zijn zo trots als een aap met negen lullen om deze berichten de wereld in te slingeren. Is Cruyff niet meer in staat zelf te praten?
Is men zo bang dat hij domme dingen roept dat men hem in de luwte wenst te houden?
Of zijn de wrekers echt blij dat de Hogepriester weer neerdaalt in Amsterdam en nemen ze alvast hun positie in?
Want met de terugkeer van Cruyff gaan verschrikkelijke mensen weer dagelijks in de ArenA rondlopen. Om hun ego op te poetsen, om enorm belangrijk te worden gevonden, om –als er nog tijd over schiet, de Heer (in dit geval JC) te pleasen. Hun lievelingszin? “Ik heb Johan gesproken”.
Zo komen we nimmer af van minkukels die ik niet de eer gun hen hier te noemen.
Ik walg van de terugkeer van Cruyff.
Misschien loop ik nu zelf gevaar, maar ik waag het er toch op.
Mijn opvatting is: Cruyff roept niets anders dan wat iedereen al honderd jaar weet. De filosofie van Cruyff gaat niet verder dan die van de open deur.
Naar mijn mening kan Cruyff geen beleid maken. Hij heeft het in elk geval nog nooit gedaan. Hij kan niet eens drie zinnige frases achter elkaar ophoesten. Hij is de koning van de platitudes, hij teert op een prachtige, imposante voetbalcarrière, misschien wel de meest indrukwekkende ooit.
Maar kijk, met het spelersmateriaal van Barcelona (en de miljoenen die aan transfers werden uitgegeven) was ik ook kampioen geworden. Zijn trainerschap was niet echt bijzonder.
Ik denk dat ik meer verstand van voetbal en voetballers heb dan JC en ik durf dat hardop te zeggen. Maar ik weet me niet omringd door nederige journalisten, hielenlikkers en apostelen die me bewieroken. Ik was 37 jaar trainer, behaalde 11 titels, ben nooit gedegradeerd en ik heb vaak gewerkt met voetballers die alles op basis van hun mentaliteit moesten doen.
De terugkeer van de zelfbenoemde Messias is geen garantie voor succes, dat mag u als zekerheid aannemen.
De aanstaande benoeming van Keje Molenaar daarentegen lijkt mij wél de sleutel naar succes. Intelligentie, betrouwbaarheid, levenservaring, voetbalinzicht, onafhankelijkheid, die begrippen zijn op Molenaar van toepassing. Wat Cruyff ontbeert, heeft hij.
Dat ik vanaf nu verketterd zal worden neem ik op de koop toe.
Ik heb gezegd.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

