’t Nonnetje: de ontdekking van de bijna-hemel

april 27, 2011

Tamelijk verrassend: Harderwijk in Gelderland heeft twee restaurants met een Michelin-ster op nog geen 50 meter van elkaar: De Basiliek en ‘t Nonnetje. Het zou me niks verbazen als je alleen in Monaco ook twee sterrenrestaurants zo bij elkaar ‘om de hoek’ treft.
Het is een overweging waard: verhuizen naar Harderwijk.
We kozen voor ‘t Nonnetje en beleefden een prachtige avond, nee, een superavond.
Gezeten op een van de mooiste terrassen van ons land keken we over het indrukwekkende plein uit. We waren van harte welkom en dat bleef de rode draad tijdens die hele, warme avond. Pâtron Robert-Jan Nijland en zijn chef Michel van der Kroft weten hoe ze hun gasten moeten verwennen. En hebben dus de beste mensen voor de bediening aangetrokken.
De amuses waren een feest en het liefst zouden we elke dag over het heerlijke brood kunnen beschikken.
We opteerden éénduidig voor de steak tartare als voorgerecht. Zeldzaam vers en op smaak.
En daarna werd de polderhoen uitgeserveerd. Ons werd -als voorspeld- de braadpan getoond waarvan de geuren al een opwindend effect hadden. En het resultaat op het bord was zo’n intens eetgenot dat ik het betreurde dat ik maar één maag heb. Anders had ik onmiddellijk weer zo’n prachtige kip laten opdienen.
De Michelin-ster die Michel van der Kroft heeft verdiend, heeft hem geïnspireerd om zijn keuken nog verder te verfijnen. Het kan niet lang duren of hem wordt een nog hogere onderscheiding toegekend.
’t Nonnetje heeft een sommelier aangetrokken die deskundigheid, gezag en gastheerschap uitstraalt. Zoals de zwarte brigade ‘eigentijds’ gekleed gaat. Let ook op de schoenen! Zou ik ze dragen, dan werd ik opgepakt. Maar de nieuwe generatie draagt ze met verve.
Niet onvermeld mag blijven de dessertamuse: een mousse van bloedsinaasappel! Waarom kan ik zo’n verrukkelijkheid niet zelf klaarmaken, hoe ik ook mijn best doe in mijn keuken?
Terwijl wij terugreden naar de hoofdstad trokken we al onze agenda’s om af te spreken wanneer we weer opnieuw richting ‘t Nonnetje zouden afreizen. Dat kan nooit lang duren.
Na het debacle in Utrecht van vorige week (Karel V) waren wij toe aan deze ‘bijna ontdekking van de hemel’ zoals wijlen Harry Mulisch ons meegaf.

’t Nonnetje
Vischmarkt 38
Harderwijk
Tel. 0341 41 58 48
Fax. 0341 42 25 78
Site: http://www.hetnonnetje.nl/

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

