RTL-Z: liever meisje Spillebeen dan de AEX

april 27, 2011

Ik ben allicht de enige, maar ’s ochtends kijk ik veel en graag naar RTL-Z, het net dat zich overdag profileert als zakenzender. Als je na 18.00 uur inschakelt, kom je bij RTL7 terecht en weet je binnen twee minuten hoe angstaanjagend ordinair tv ook kan zijn. Behalve misschien op maandag- en vrijdagavond als Voetbal International zendtijd heeft gekocht. Ik kan niet ontkennen dat René van der Gijp me soms aan het lachen krijgt.
Maar aanstaande vrijdag kijk ik zelfs ten tijde van de ochtendstond niet naar RTL-Z. Want ik heb begrepen dat de beursgerelateerde berichtgeving dan plaats maakt voor een reportage betreffende de trouwerij te Londen van een of andere prins met een meisje Spillebeen. Interessant? Ik dacht het niet.
De wereld kan in de fik staan, het kapitalisme op zijn laatste benen lopen, de zakenzender RTL-Z acht de huwelijksvoltrekking van twee onbeduidende Britten van een hogere orde.
Daar staat mijn verstand bij stil.
Vanmorgen zag ik op RTL7 al een inleidende reportage. Over uit het gesticht ontsnapte Britten die omstreeks 72 uur in een tentje op straat kamperen teneinde straks een voorbijsnellende Rolls Royce van dichtbij te zien.
Sinds wanneer neemt de journalistiek zwakbegaafden niet langer tegen zichzelf in bescherming?
Zaterdag zal ik de tv overigens ook mijden. Op die Koninginnedag wordt immers jaarlijks het wettig en overtuigend bewijs geleverd dat circa 70 procent van de Nederlandse bevolking het slachtoffer is van de afschaffing van iets van onderwijs.
Ik weet zeker dat Trix deze opvatting deelt.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

