Laat Engelse arbiters invliegen!

mei 1, 2011

Het was mijn oprechte bedoeling de Majesteit in deze column te bedanken. Want ik ging ervan uit dat het haar zou hebben behaagd mij een lintje uit te reiken, desnoods de militaire de Willemsorde.
Wegens bewezen moed.
Want ben ik niet de enige in dit land die het waagde openlijk kritiek te leveren op de komst van Johan Cruyff naar Ajax?
Ook heb ik als vrijwel enige zonder pardon de vloer aangeveegd met al die idiote volgelingen die uit opportunisme en eigen belangen Cruyff adoreren, tot in het debiele aan toe.
Ook weet het staatshoofd dat ik geen coke in mijn borsthaar heb zitten en nooit naast mijn vrouw ga liggen met stroomstootwapens in de aanslag.
Maar er kwam dus geen bericht van het Paleis.
Dan maar hopen dat de opvolger van Job Cohen me te zijner tijd naar het Amsterdamse stadhuis lokt. In verband met zo’n lintje.
Ik wijs erop dat ik bijna wekelijks heb gewaarschuwd voor boefje Peter Bosz, voor zakkenvuller Martin van Geel, voor ‘scholletje’ Blind, voor nitwit Andries Jonker en dictator Aloysius van Gaal. Kennelijk onvoldoende voor een onderscheiding. Dan maar gokken op een zaligverklaring door de Heilige Vader te Rome.
Terug naar dat geweldig spannende competitieslot.
De drie koplopers wonnen en dus zal de 34e wedstrijd -de allerlaatste- uitmaken wie de titel gaat pakken.
De rol van PSV lijkt me uitgespeeld. Maar de verliezer van Ajax-Twente (zal er een ploeg verliezen?) zou alsnog als derde kunnen eindigen. En dan dus géén voorronde Champions League! Heel triest, maar wel het resultaat van een competitie waarin titelpretendenten veel punten hebben verspeeld.
Cruciaal gaat worden of het de KNVB lukt volstrekt objectieve scheidsrechters aan te wijzen voor de slotronde. Ik heb het niet alleen over de hectiek van die 90 minuten, maar ook over alles wat daaraan vooraf gaat..
Ik betwijfel of de arbitrage geen doorslaggevende rol gaat spelen. Ik zag zondag onze mannen in het zwart weer acteren en ik vrees dat mijn twijfel aan hun capaciteiten gegrond is. Engelse referees zouden mij op de slotdag van de competitie de beste keus lijken. Nederlandse scheidsrechters zijn de weg kwijt.
Het voetbal raakt nog meer in opspraak als finales door arbitrale blunders worden ontsierd. En dan afloop excuses? Er staan grote belangen op het spel.
Eerst de cupfinale, daarna aftellen tot 15 mei. Ik kijk ernaar uit!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

