NRC/Handelsblad: consumentenmisleiding

mei 4, 2011

“Als je een 2-jarig abonnement neemt, krijg je de iPad2. Cadeau!”
Aldus zo’n STER-spot van NRC/Handelsblad.
Ik hoef niet zo nodig een iPad2, maar een cadeautje op z’n tijd stel ik wel op prijs.
Ik ben sinds -in elk geval mijn- mensenheugenis geabonneerd op die krant. Wegens ’s lands beste. Zelfs nu het formaat naar dat van Madurodam is teruggebracht. En ik ben niet gelukkig met die bijlage Lux, die qua tijdgeest ongeveer tien jaar achterloopt, met gezeur over dure auto’s, onbetaalbare flauwekul-mode, exclusief per vliegtuig bereikbare hotels op vrijwel onvindbare privé-eilanden en andere onzin die gerelateerd is aan het rauwe en ordinaire kapitalisme van het gouden decennium dat sinds 2008/2009 al voorbij is. Dat komt ervan als je een Belg tot hoofdredacteur benoemt die kennelijk iets teveel tijd uittrekt voor persoonsgebonden optredens bij De Wereld Draait Door. Je zou denken: die man heeft wel wat beters te doen. Bijvoorbeeld nader over dat Lux nadenken.
Hoe dan ook: ik zal een trouwe abonnee blijven.Vanwege Henk Hofland, Jerôme Heldring, Elsbeth Etty, Frits Abrahams, Maarten Scholten, John Kroon, Menno Tamminga, Maarten Schinkel, Marjoleine de Vos, Wilfried de Jong en nog meer auteurs die ertoe doen.
Niettemin voel ik me geschoffeerd als ik uit een tv-spot begrijp dat nieuwe abonnees met een riant cadeau verwend worden.
En ik dan?, vroeg ik me af.
Géén beloning voor trouwe dienst?
Mijn geleerde neef die in het onderwijs zit, bedacht de oplossing: zeg je abonnement op, abonneer je opnieuw en je krijgt die iPad2, helemaal gratis en tevens cadeau.
Ik heb een tijdje over dat voorstel nagedacht. Het leek me omslachtig en beantwoordde mijn vraag niet: waarom worden lezers van het eerste uur niet evenzeer verwend als lieden die misschien via een cadeautje tot de status van lezer verleid kunnen worden? En allicht na twee jaar hun abonnement weer opzeggen?
Ik besloot de kwestie aan NRC/Handelsblad voor te leggen, via het zogeheten contactcenter. Of ik als bestaande abonnee ook een iPad2 kon krijgen. Bij wijze van langetermijnbonus.
Het vriendelijke meisje dat me te woord stond, begreep mijn ‘klacht’, maar legde uit dat ik er “helaas op dit moment niet voor in aanmerking kwam”. Op mijn vraag: wanneer dan wel, had ze zo gauw geen antwoord, maar ze noteerde mijn emailadres en beloofde er werk van te maken.
En verdomd als het niet waar is, maar dat heeft ze gedaan. Vandaag viel er een uitgebreide email op de elektronische deurmat, die ik met stijgende verbazing en rode konen heb gelezen. Met een werkelijk verbijsterende openheid wordt haarfijn uit de doeken gedaan hoe zowel oude als nieuwe abonnees eigenlijk aan het kortste eind trekken.
Hieronder kunt u integraal meelezen.

From: “NRC Contactcenter”
To: xxxxxx@xxxxxxxxx.com
Cc:
Bcc:
Subject: RE: NRC Ipad actie [#37113]
Date: Wed, 4 May 2011 15:40:13 +0200

Geachte heer, mevrouw,
Dank voor uw mail naar aanleiding van onze iPad-actie. U vraagt terecht
waarom er wel iets wordt gedaan voor nieuwe abonnees, zoals nu met de
iPad2 bij twee jaar NRC, en niet voor de huidige loyale abonnees, zoals
u.
We zouden het aanbod ook graag voor bestaande abonnees als u openzetten,
en hebben ook echt gekeken hoe we dit zouden kunnen ‘rondrekenen’. Maar
dan zouden we alle abonnees moeten toelaten. Dat zijn meer dan 200.000
mensen . NRC moet elke iPad voorfinancieren, en verdient dit pas in 24
maanden terug. Als we alle abonnees toelaten, dan kunnen de kosten
oplopen tot tientallen miljoenen euro’s. Dat kan de krant niet betalen,
de krant zou failliet gaan. Hoe onrechtvaardig het ook voelt, het kan
financieel gewoon niet. Het enige alternatief om rechtvaardig te zijn,
is de actie voor niemand doen. En wij hebben nieuwe abonnees hard nodig
om voor de NRC-lezers ons soort kwaliteitsjournalistiek in stand te
houden. Nieuwe abonnees betalen mee aan ons correspondentennetwerk, aan
de wetenschapredactie, aan de boekenbijlage. Nieuwe lezers zijn goed
voor alle lezers.
Maar waarom nieuwe abonnees dan wel, zult u vragen? Zij hebben nu
eenmaal een prikkel nodig om de stap naar NRC Handelsblad te maken. Wie
hem niet leest, weet nog niet wat een fijne krant het is. Dus we moeten
ze aan het lezen krijgen. We hebben wel een grens aan het aantal
beschikbare iPads gesteld. En overigens is de iPad 2 niet gratis voor
nieuwe abonnees. Het abonnement kost per jaar ruim € 140 meer dan een
gewoon jaarabonnement. En het is twee jaar lang niet opzegbaar.
Wat geven wij dan wel aan huidige lezers? Wij investeren voor u in
journalistiek. NRC Handelsblad trekt de beste redacteuren van Nederland
aan, om u elke dag zoveel mogelijk de topkwaliteit te leveren die u van
NRC verwacht. Overigens hopen we in de toekomst wel meer extra’s voor
huidige abonnees te doen (naast de incidentele lezing of
lezersaanbieding via NRC Lux). Aan het eind van dit jaar komt er in elk
geval een actie waar de huidige lezers als eerste een mooi kado krijgen.
Meer daarover in november.
In het vertrouwen uw vraag naar tevredenheid te hebben beantwoord,
verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

Mej. xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Klantenservice Contactcenter

Ik heb dit schrijven nu een paar keer gelezen. Er staat dus dat die i-Pad-2 voor nieuwe abonnees helemaal niet gratis is. En er is sprake van een beperkt aantal. Ik noem dat consumentenmisleiding.
Als ‘bestaande’ abonnee moet ik er genoegen mee nemen dat ik mag blijven investeren in kwaliteitsjournalistiek.’t Is maar wat je een cadeautje noemt.
Zéér benieuwd of ik in november als trouwe abonnee minimaal een enkeltje ruimtevlucht krijg aangeboden, retourtje op eigen kosten. Dat blijkt ongeveer het niveau van NRC-aanbiedingen die als zelf te betalen cadeau in de markt worden gezet.
Toch blijf ik NRC/Handelsblad lezen. Tenzij de redactie er aanhoudend voor kiest de voorpagina te openen met Privé-verhaaltjes over een prinselijk huwelijk of daaromtrent. In dat geval wijken coryfeeën als Hofland en consorten vanzelf wel uit naar een ander podium en zal ik de krant opzeggen.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

2 Responses to “NRC/Handelsblad: consumentenmisleiding”

  1. texellab Says:

    Wat een onzin van de NRC, ze kunnen de ipad2 voor bulk inkopen en die met korting aanbieden aan hun bestaande abonnees. Goedkope oplossing, het kost hun niets, ze hoeven niets voor te financieren, ze binden hun abonnees voor twee jaar, iedereen blij. Kortzichtige houding van een domme manager!

  2. de jong Says:

    Ik heb uit ergernis mijn abonnement opgezegd. Na 10 jaar weer eens tijd om wat anders te proberen.


Geef een reactie

