Tunnelvisie in Hilversum

mei 7, 2011

’t Zal wel antiek wezen, maar soms wend ik me voor nieuws nog tot een tv-journaal. Zo schakelde ik gisteren na de vrijdagmiddagborrel naar het NOS Journaal. In afwachting van enig wereldnieuws, bijvoorbeeld over de toestand te Syrië na het stellig alcoholvrije vrijdagmiddaggebed, dan wel over de scherpschutterij in Libië. Maar volgens de trieste dommelredactie van dat bulletin was het voornaamste nieuws dat de Tros en de Avro misschien gaan fuseren. Ik werd vergast op minimaal zeven minuten gezever over onbeduidend Hilversums omroepgeleuter. Alsof fossiele organisaties als omroepverenigingen nog voor nieuws kunnen zorgen.
Op dat Mediapark zal het samenklonteren van ’s lands slechtste omroepclubjes, mede aangekondigd door de wel heel erg onvermijdelijke Ed Nypels die net zo makkelijk geld komt meenemen bij het ABP, de DSB, als de Tros, wel Het Gesprek van de Dag zijn geweest. En dus werd het NOS Journaal ermee geopend.
Over tunnelvisie gesproken.
Ik ben dan wel in die zin antiek dat ik soms nieuwsgierig naar het NOS Journaal kijk, maar ook weer niet zo uit de tijd dat ik nog lid ben van een omroepvereniging. Dergelijke zendgemachtigden zijn in krijtstreep verpakte bankrovers die het op de staatskas gemunt hebben. Over succes hebben ze niet te klagen en van corruptie hebben ze meer verstand dan Berlusconi.
Wie lid is van een omroepvereniging is een ernstig debiele dief die exclusief zijn eigen portemonnee leeghaalt. Als een redactie oordeelt dat een misschien-fusie van twee Hilversumse omroeplijken de nieuwswaarde van de talloze doden in Damascus overtreft, dan is ook de begrafenis van dat journaal aanstaande.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

