Alleen Kevin Blom voelde de sfeer niet aan

mei 8, 2011

Een week lang alleen maar voorbeschouwingen van Jan en alleman die mij vertelden hoe de bekerfinale zou verlopen en hoe het resultaat zijn schaduw vooruit zou werpen op de echte finale, die om de landstitel. Met als inzet directe toelating tot het miljoenenbal der kampioenen. Onder leiding van Kevin Blom die als beloning voor een seizoen blunderen en excuses aanbieden, begonnen Ajax en FC Twente in een sublieme sfeer aan de bekerfinale. Kevin Blom was weer de enige in de Kuip die de sfeer niet aanvoelde. Hij strooide met kaarten en vlak voor tijd verzon hij een vrije trap die FC Twente uiteindelijk alsnog de beker opleverde. Zielig sujet, die Blom!
Waarbij ik wil opmerken dat het in zekere zin volstrekt irrelevant is of een finale terecht dan wel onterecht wordt gewonnen. Alleen de prijs telt.
Ik oordeel dat FC Twente de verdiende winnaar was in deze eerste van de twee topwedstrijden.
Allerlei journalisten met een beknopte opleiding zullen u graag tot in de kleinste details uitleggen waarom de beker niet in Amsterdam is beland.
Ik vind het belangrijker vast te stellen dat die finale in de Kuip heeft bewezen dat het nog steeds kan: genieten van een potje prima voetbal, sportieve spelers, geen rottigheid op de tribunes. En ik had dus ’s middags al mijn vingers afgelikt bij de topper in Engeland tussen Manchester United en Chelsea. Waarin vooral in de eerste helft de mannen van Sir Alex Chelsea degradeerden tot tweederangs voetballers. De titel blijft voor 99.9% in Manchester.
Terug naar de Kuip waar alle spelers met ongekende inzet en fanatisme tot de bodem gingen.
Compliment aan Frank de Boer die van het waardeloos slecht spelende Ajax onder Martin Jol een jonge, talentvolle groep heeft gemaakt. Die hij alle ruimte geeft zich te ontwikkelen.
Het niveau is in korte tijd enorm gestegen, zowel conditioneel als technisch en tactisch. Bijna alle spelers komen uit de jeugdopleiding, zodat alle desbetreffende idioterie van Johan Cruyff de grond in is geboord. Ajax heeft een prachtige ploeg -ook zonder de beker- waar men nog jaren mee verder kan. Dus laat Cruyff lekker in de zon blijven zitten. Daar wordt hij niet omringd door ellendelingen die vanwege zijn waanideeën weer alles gaan omgooien.
Dat FC Twente een uitstekend elftal heeft, is bekend. Met Theo Janssen en Bryan Ruiz sta je bijna altijd al met 1-0 voor.
Het was een superdag en ik ga aftellen tot de volgende kraker, aanstaande zondag.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

One Response to “Alleen Kevin Blom voelde de sfeer niet aan”

  1. Soeverein Says:

    Via redactie-email:

    Hallo Peter,
    Het was inderdaad een echte en mooie beker finale. Ajax had de 0-2 nooit meer mogen weg geven. En zeker niet op de manier zo als Ajax verdedigd bij de tegendoelpunten. 3de doelpunt van Twente had nooit mogen vallen omdat Ajax een vrije trap had moeten krijgen en niet Twente. 15 tot 20 minuten na rust was Twente echt sterker en hield Vermeer die uitstekend keepte Ajax op de been. Daarna had Ajax de wedstrijd weer onder de controle. En in de verlenging was Ajax gewoon de betere en was het eigenlijk wachten op een doelpunt van Ajax. Maar helaas Blom vond het nodig Twente een onterechte vrije trap te geven. Alderweireld stond te slapen en Janko zei dank je wel 3-2 helaas.
    Toen ik gisteravond Vi aan het kijken was heb ik meteen moeten bellen want ik dacht dat thuis de tv stuk was, of dat ik naar een andere wedstrijd had zitten kijken. Ik hoorde bedweters vd Gijp en snor Derksen Twente de hemel in prijzen, Twente was veel beter geweest enz enz. Ik moest bijna overgeven van dat dom gelul van die 2 bedweters. Ze deden of Ajax totaal niets had laten zien. Ze deden of Twente 8x achter mekaar de Champions League heeft gewonnen. Als ik hun mag geloven dan wint dit Twente nog van Barcelona.
    Ze lieten zien hoe Anita bij 1ste doelpunt Brama niet mee verdedigde. Maar ze lieten niet zien hoe Theo Janssen zich als een klein kind liet bezeiken bij het 1ste doelpunt van de Zeeuw. Komt het dat Rene uit Dordrecht komt dat hij anti Ajax is? Rene verbaasde zich over het commentaar op Veronica tijdens de beker finale. Rene kan zich beter druk maken over zijn eigen dom commentaar en verstand van voetbal. En misschien eens naar Hans Anders gaan voor bril.
    Ik hoop dan ook dat Ajax over 5 dagen wint van Twente en kampioen van Nederland wordt. Eens kijken wat vd Gijp, Derksen enz dan nog te melden hebben. Helemaal niets.
    Peter het gaat u goed.

    Gr Maurice


Geef een reactie

