Ik teken deze petitie!

mei 8, 2011

Laat de waxinewerper vrij. NU!
http://waxinewerpernuvrij.petities.nl/

Niet alleen omdat ik een gedreven republikein ben, vind ik dat het achterlijke begrip ‘majesteitsschennis’ morgen al uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt moet worden. De kans is nul, ik weet het.
Ik ben de kleinzoon van een nogal naaste medewerker van de Friese ‘anarchist’ Ferdinand Domela Nieuwenhuis (1846-1919), wiens geschriften een voorname plaats in mijn boekenkast innemen. Over mijn bewonderenswaardige grootvader (volstrekt illegaal stak hij ’s lands eerste crematoriumoven op Drieshuis-Westerveld aan) zal ik het niet hebben. Maar vandaag wil ik wel attenderen op Domela Nieuwenhuis. Omdat me per mail gevraagd werd een petitie te tekenen voor de vrijlating van de heer Erwin Lensink, die de publiciteit haalde nadat hij op Prinsjesdag een lullig waxinelichtjeshoudertje naar de Gouden Koets had gegooid. Hij zit nu al ruim zeven maanden in de bak; wie een bejaarde overgrootmoeder berooft, is eerder vrij.
Ik teken die petitie.
Het lijkt me duidelijk dat Justitie ook in dit geval haar veronderstelde blinddoek weer heeft weggegooid. Dat doet Justitie consequent zodra het koningshuis het een beetje benauwd heeft gehad. Domela Nieuwenhuis werd in 1887 tot één jaar veroordeeld wegens majesteitsschennis. Als hoofdredacteur van ‘Recht Voor Allen’ had hij een kennelijk als opruiend ervaren artikel van S.E.W. Roorda van Eysinga gepubliceerd waarin koning Willem III als Koning Gorilla werd aangeduid. Inmiddels weten we dat die benaming een belediging voor de gorilla was (die Willem was een onbehouwen rotschoft), maar Justitie haastte zich niettemin naar het wetsartikel majesteisschennis (uit 1881, maximum straf 5 jaar) te grijpen. Een ander geintje van Domela Nieuwenhuis was trouwens dat hij 10 geheel blanco pagina’s in zijn blad plaatste, bij wijze van reportage over de drukke werkzaamheden van de vorst.
Domela Nieuwenhuis heeft uiteindelijk zeven maanden van zijn straf uitgezeten. En hij kreeg in de bajes een soort voorkeursbehandeling: hij hoefde geen zakkies te plakken, maar mocht dozen vouwen, een activiteit die iets hoger stond aangeschreven.
Het lukt me niet iemand die een waxinelichtjeshoudertje gooit, met een aanslag in verband te brengen. Die Gouden Koets is door de firma Spyker (toen nog Spijker) geleverd, aan de stevigheid van het materiaal hoeft dus niet getwijfeld te worden, we hebben het niet over de Spykers van Victor Muller.
Misschien was een boete van 25 euro op z’n plaats geweest, zeven maanden detentie slaat nergens op. Een béétje prins was trouwens even uitgestapt en had het waxinelichtjeshoudertje teruggegooid.
Hoe lang heeft die zogenaamde Damschreeuwer eigenlijk vast gezeten? Men verstoort geen Dodenherdenking, maar dat per saldo het atletisch vermogen van de majesteit nog eens op de proef werd gesteld toen ze die kerk binnensprintte, had ook wel iets grappigs.
Ik zou niet weten waarom Justitie in een kramp schiet zodra er iets gebeurt waarbij de majesteit op de een of andere manier betrokken is. Zoals ik niet inzie waarom er naast het verbod op opzettelijk beledigen dat voor iedereen geldt, ook nog een wetsartikel majesteitsschennis bestaat. Het schijnt allemaal verband te houden met de waardigheid van het staatshoofd. Alsof die van een andere orde is dan die van een ‘gewone’ burger.
In elk geval is de waardigheid in het geding van de man die een waxinelichtjeshoudertje gooide en die geringe overtreding nu al bekoopt met zeven maanden in de petoet.
De aanval op de rechtsstaat komt óók van Justitie, dus teken -net als ik- deze petitie: http://waxinewerpernuvrij.petities.nl/ Laat de waxinewerper vrij. NU!

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

2 Responses to “Ik teken deze petitie!”

  1. Peter Says:

    Ik teken


Geef een reactie

