Nooit naar de VS!

mei 11, 2011


Wat mij betreft staat het ondertussen wel vast dat Bin Laden standrechtelijk geëxecuteerd is. Geen verrassing: Amerikanen associeer ik met triggerhappy cowboy-gespuis.
Ik moet oppassen. ‘Amerikanen’, dat gaat te ver. Sedert de jaren vijftig van de vorige eeuw weet ik al dat je ‘de Duitsers’ niet in verband hoort te brengen met de Holocaust.
Maar feiten zijn dat de VS zich niets aantrekken van het Internationaal Gerechtshof, dat over een jaar of vijf al, de eerste gruwel(speel-)film over het concentratiekamp Guantanamo Bay, de Gouden Palm op het festival in Cannes wint.
De VS maken zich schuldig aan misdaden jegens de menselijkheid. Iets van strafvervolging is niet aan de orde. Ons land is een partner van de VS. Ik ben geen jurist, maar medeplichtigheid lijkt me Nederland makkelijk te verwijten.
Wie thans overweegt vakantie te vieren in de VS staat er volgens mij even ‘fout’ voor als de swingende domoren die ten tijde van Hitler Berlijn op stelten zetten. Ze wisten van niks, zou het? Nu zaken doen met de VS lijkt me op termijn ook de kortste weg naar minimaal excuses aanbieden. Je had destijds Spanje, onder leiding van de ‘chef wurgpaal’ Franco, bijna half Nederland ging er graag op vakantie. Mooi weer, lage prijzen, in de gevangenissen om de hoek van het strand werden ondertussen mensen doodgemarteld die iets van democratie begeerden. Nooit geweten? Géén geweten is de waarheid, zelfs premier Den Uyl liep in ons land voorop in een anti-Franco demonstratie.
De VS zijn geen beschaafde natie, om het voorzichtig te zeggen. Wie er toeristisch dan wel zakelijk rondhangt, zal jegens zijn/haar (klein-)kinderen straks ontkennen er ooit geweest te zijn.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

