Wie claimt de titel?

mei 16, 2011

Ere wie ere toe komt, mijn hartelijke felicitaties gaan uit naar de kampioen van Nederland, Ajax Amsterdam.
Vanwege mijn altijd positieve kritiek op directeur Rik van de Boog had ik schitterende plaatsen en kon ik met eigen ogen aanschouwen hoe volstrekt terecht de victorie was. Natuurlijk was FC Twente geen schim van de ploeg die zo goed kan voetballen, maar dat was in essentie de verdienste van Ajax.
Ik feliciteer Frank de Boer die het als debuterend trainer geweldig heeft gedaan, en natuurlijk zijn team.
Felicitaties ook voor alle Ajax fans die zo lang op deze titel moesten wachten en die voor een supersfeer zorgden in het stadion.
Maar: ik draag deze titel op aan Uri Coronel, de voorzitter Coronel en de supporter Uri Coronel. Wie zo beschadigd is, wie zo door het slijk gehaald is, wie zo belazerd is, moet gisteravond toch iets van genoegdoening hebben gevoeld.
In de rust van het titanengevecht mochten alle Ajax-jeugdelftallen die kampioen waren geworden langs de tribunes defileren. De optocht duurde langer dan vroeger op Soestdijk.
Ik vroeg me toen af: kan een iemand mij -en het liefst in fatsoenlijk Nederlands- uitleggen wat in hemelsnaam de toegevoegde waarde is van de ideeën van Cruyff en zijn vriendjes?
We kijken terug op een ordinaire machtstrijd, een schaamteloze vertoning die veel mensen heeft geschaad.
Al die coupplegers -en ik ken ze bij naam en toenaam- gaan we natuurlijk niet in geschrifte standrechtelijk van hun toekomst beroven, een kwestie van beschaving. Maar ik zal blijven fulmineren tegen de idioten die denken dat Cruyff en zijn kliek iets gaan verbeteren binnen Ajax. Ik voorspel: Johan Cruyff en de zijnen gaan de titel claimen. Het verhaal zal zijn: dankzij hun greep naar de macht ging Ajax presteren.
Ajax in de Champions League en 15 miljoen op de bank, FC Twente in de voorrondes. Het was een schitterende apotheose met eerlijk is eerlijk, en dat dien ik ook te melden, scheidsrechter Pieter Vink floot foutloos en maakte zich ondergeschikt aan de gladiatoren.
Hij kan het dus wel.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Wie claimt de titel?”

  1. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Mooie column alweer. Eindelijk die 3de ster en weer kampioen na 7 magere jaren. Tranen liepen over mijn wangen. We hadden er zo lang op moeten wachten. Je merkte aan alles en iedereen dat Ajax kampioen moest worden. En de sfeer gisteren in de Arena was echt kippenvel. Twente was er echt van onder de indruk. Preud’homme zei voor af we zijn wat gewend van tegen Benfica enz. Maar de sfeer gisteren in de Arena was velen malen erger dan in Lissabon. Het was echt een Zuid-Amerikaanse sfeer zo mooi zo echt.
    Ajax kon in die ambiance niet verliezen. En Ajax was goed gisteren heel erg goed zelfs. Ze speelde de beste wedstrijd van het seizoen. Het was de verdienste van Ajax dat Twente achter uit moest gaan lopen en niet aan het voetballen kwam.
    Coronel, vd Boog waren heel emotioneel en ook dat pakt je als mens uiteraard was mooi om te zien eerlijk is eerlijk. Benieuwd vanavond in programma VI wat de heren Derksen en vd Gijp nu te melden hebben. Benieuwd of nu eens lovende woorden komen. Dat ze zeggen dat Ajax verdiend heeft gewonnen. En dat vd Gijp het toch niet goed had gezien met die Douglas. Dat heb ik altijd al een matige verdediger gevonden. Die hebben we in Nederland ook rond lopen. Derksen en vd Gijp willen altijd wat lacherig doen over Kraay junior. Maar die Kraai heeft meer voetbalverstand dan die 2. Want Hans zei al weken geleden Ajax wordt kampioen. Toen zag je die 2 zo van laat hem maar lullen. Maar Hans je had gelijk nu mag jij lachen.
    Theo Janssen was de beste man en de enige goeie aan Twente zijde. Het zei genoeg dat Theo vond dat zijn ploeggenoten hem in de steek hadden gelaten. Vandaag zag je wie de kerels waren en wie niet zei Theo. En Theo had gelijk.
    Vertongen, De Zeeuw, Anita, de Jong aan Ajax zijde lieten dat zien wie de kerels waren. Peter het gaat u goed.
    Gr Ajacied
    Maurice


  2. Ik hou niet van sport kijken. Ik hou er niet van om over sport te lezen, ik kijk niet naar de uitslagen en commentatoren die elkaar naar hartelust om de oren slaan met interessante theoriën die nooit lijken te kloppen. En dan lees ik per ongeluk dit stuk. Ik heb het helemaal gelezen, ieder woord en iedere punt. Ik vond het een leuk stuk, interessant en prikkelend en voor het eerst was ik geinteresseerd in de sport en wat er zich afspeelt achter de schermen. Ik ga het per direct opzoeken en lezen.

    Dank u wel voor deze eyeopener🙂
    Hartelijke groetjes,
    Yvette Rooding

  3. Peter Says:

    Graag gedaan mevrouw Rooding en iedere zondag avond zal ik trachten u te prikkelen.
    Peter van de Rijt


Geef een reactie

