Ontdekking: Vis in Hoorn!

mei 18, 2011


Sinds jaren geleden Constant Fonk zijn prachtige tweesterren- restaurant De Oude Rosmolen in Hoorn dichtdeed om zijn eega te verzorgen, is die stad met 75.000 inwoners gastronomisch wees. Dat twee topkoks (Lucas Rive en Michel van der Kroft) hun bed in Hoorn hebben staan, is helaas niet relevant.
Dat de hoofdinspecteur van Lekker er woont is ook geen pré.
Maar we kregen een tip eens te gaan kijken bij Vis, aan de haven van Hoorn. We zijn die tipgever dank verschuldigd, want ik kan meedelen dat de culinaire rouwperiode in Hoorn voorbij is.
Jeroen Romanesco kwam via de tophuizen Merlet in Schoorl en De Nederlanden in Vreeland als chef naar Hoorn en voor deze talentvolle kok maak ik graag een buiging.
We genoten van een prachtig diner, uitkijkend over de haven.
Restaurant Vis is groots opgezet, maar die enorme ruimte werd vrijwel geheel gevuld door gasten. Altijd een goed teken.
De amuses waren heerlijk en fris, creatief gepresenteerd.
Ik koos voor de bouillabaisse en die was met verse vis en heerlijke soep perfect op smaak. Ik had misschien iets meer rouille op prijs gesteld, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Mijn tafelgenoot ambieerde lam (uit de Lozère). Dat is niet altijd zonder risico, de ervaring leert dat de bereiding van lam veel vergt van chefs. Om het voorzichtig te zeggen.
Welnu: Jeroen slaagde cum laude. In combinatie met de gekozen groenten en de sublieme asperges gaf de chef zijn visitekaartje dubbel en dwars af. Ik denk: zo’n degelijke opleiding in topzaken is toch een garantie voor succes.
De dame in de bediening was zo attent en vriendelijk dat ik het haar niet euvel durf te duiden dat ik door de drukte heel lang op mijn wisselgeld moest wachten en ook nog te weinig terugkreeg. De prijs/kwaliteitverhouding was zo aantrekkelijk dat ik deze omissie al ben vergeten.
Hoorn staat gastronomisch weer op de kaart!
Ik adviseer Lekker-hoofdinspecteur Vogel op zijn Gazelle te springen en zelf te gaan vaststellen dat hier zonder discussie een Top-100 kandidaat is geboren.
Zelf gaan proeven, beste Wijnand Vogel! Je onderdanen falen immers al te vaak.

Vis
Oude Doelenkade 7
Tel: 0229-213362
http://www.visinhoorn.nl/
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

