Saab en de ondergang van Europa

mei 26, 2011

Zou ik een tweedehands Saab van Victor Muller durven kopen? Ik denk het wel. Want mocht er zich een probleempje met die auto voordoen, dan weet de Hans Klok van de financiële toverkunst ongetwijfeld een prettige oplossing. Zelfs als het garantiebewijs in het Chinees is gesteld.
In beginsel wantrouw ik rare goochelaars als Kazan, Klok en Muller ten diepste. Ik houd er niet van als ik trucs niet doorzie. En niet alleen volgens mijn streng nuchtere boekhoudster kan het niet kloppen als een praktisch failliet sportautofabriekje een wereldmerk opkoopt.
Niettemin valt me iets van bewondering voor de heer Muller me niet te ontzeggen. Misschien haalt hij de geschiedenis als de laatste Europeaan die zijn nek durfde uitsteken.
Ik denk dat zo langzamerhand wel duidelijk is dat Europa voorbij is. Geen economisch en/of cultureel overwicht meer. Behalve allicht Victor Muller is zo´n beetje iedereen in het Avondland in slaap gevallen. Niets valt er nog te ondernemen tegen de nieuwe economieën, er speelt demografische ellende, de schulden- en landencrisis is maar een symptoom.
Ik keek mijn ogen uit naar die jonge demonstranten en hun tenten op Madrileense pleinen. Die via de nieuwe sociale media hun generatiegenoten in Griekenland wakker schudden. Als ex-Maagdenhuis-bezetter herkende ik wel wat. Een kwestie van nostalgie?
Maar ik vrees dat deze opstand der jongeren nog minder oplevert dan die van de Provo´s en andere dwarse studenten, die het om iets van individuele vrijheid ging. In Madrid en Athene wordt nu om werk en betaalbare huisvesting gevraagd. Dat wordt geen succes. Zoals de ´jongeren´ in heel Europa zullen de demonstranten in Madrid en Athene zich ermee moeten verzoenen dat ze de eerste generatie sedert WO II zijn voor wie geen rianter bestaan dan dat van hun ouders is weggelegd. Sterker nog: die jongelui zullen de rest van hun leven met minder genoegen moeten nemen dan ze van huis uit gewend waren. Ongeveer vijftig procent van de Spaanse jongeren is werkloos. Hoe kom je aan banen voor zoveel mensen? Toerisme, de aannemerij, de olijvenpluk, Seat? Waarin zou dat land rendabel kunnen investeren? Dezelfde vraag geldt Griekenland.
Ik vrees dat het niet lang meer duurt voor ook in de rest van Europa jongeren in opstand komen. Wegens geen vooruitzichten. China, India, Brazilië en noem maar op trekken een lange neus, waarna de extreem luxueuze Europese verzorgingsstaat naar de vuilnisbelt van de geschiedenis moeten worden afgevoerd.
Een nóg ´beter´ leven in dit deel van de wereld zit er niet meer in.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

