Champions League: de afgang van Frank Snoeks

mei 29, 2011

Wegens ziekte van Peter van de Rijt, die we een snel herstel toewensen, leest u hieronder een sportcolumn van onze medewerker Peter Hooft.
Redactie Soeverein

Ik zat er klaar voor, kennelijk met 3,3 miljoen andere Nederlanders. Manchester United tegen FC Barcelona, die match zou me niet ontgaan.
´Kan tegenvallen´ voorspelde mijn buurman Jan Zonderland, die dus niet kwam kijken. Hij baseerde zich op het verleden, waarin -toegegeven- nogal wat finales op een deceptie zijn uitgelopen. Wegens zo lang mogelijk een tegendoelpunt willen voorkomen.
Iedereen weet nu dat Zonderland zich gruwelijk vergist heeft. Ik heb -in elk geval de eerste 70 minuten- zelden zulk schitterend voetbal gezien. Of eigenlijk nooit. Henk ten Cate attendeerde als analist met betrekking tot Barcelona op de invloed van Cruyff. Leek me geen onzin. Maar daarmee is niet gezegd dat een ´Cruyffiaans´ Ajax te zijner tijd ook tot zo´n hoog niveau komt. Individuele superklasse binnen een hecht team, dat is de essentie; ik moet nog zien dat ze dat in Amsterdam ooit voor elkaar boksen.
Overigens werd mijn kijkplezier ernstig gefrustreerd door NOS-commentator Frank Snoeks. Ik was nog niet zo lang geleden een soort fan van die man, die grapjes en ironie niet uit de weg ging. En hij begreep dat hij als commentator af en toe zijn kop moest houden.
Maar tijdens ManU-Barca degradeerde Snoeks tot irritatiefactor 10-plus. Blijkbaar achtte hij zich verplicht de Wikipedia voor te lezen. Of hij wilde graag de geschiedenis-professor uithangen, die even moest laten merken dat zijn kennis van ´weetjes´ met betrekking tot de Europa Cup tot de Oudheid teruggaat. Een onnavolgbare beweging van Messi en Snoeks lult erdoor heen met de mededeling dat er heel lang geleden ook iemand was die wist dat een bal rond is. Nog erger: Sar ranselt een bal uit zijn doel en Snoeks begint te jeremïeren over de medische problemen van mevrouw Van der Sar. Heeft al in duizend krantenartikelen gestaan en doet er niet toe als ik naar die wedstrijd kijk. Ik schat dat Snoeks minstens een kwartier over het ´afscheid´ van Sar heeft zitten zeuren. Was al bekend en niet zo´n beetje ook. Dat ondertussen Iniesta weer even zijn formidabele klasse bewees, ontging me bijna door het medisch getinte geouwehoer van Snoeks. Ik weet zeker: Van der Sar wil als keeper besproken worden, niet als de man van een vrouw die een ernstige ziekte heeft doorstaan. Iets van desbetreffende beschaving bleek voor Snoeks te hoog gegrepen.
Ik heb het geluid tenslotte maar uitgeschakeld en voorzag de wedstrijd zelf van op- en aanmerkingen. En anders mijn vrouw wel, ze hoopte op de entree van Pujol.
Naar men zegt, doet Snoeks al een kwart eeuw sportcommentaar bij de NOS. Mart Smeets, de zelf benoemde kardinaal van NOS-Sport, nog langer. Sinds de ondergang van het Romeinse Rijk of daaromtrent. Zodra Smeets een voorjaarsklassieker verslaat, schakel ik over naar België. Als de serieus te nemen Herbert Dijkstra plaats mag nemen naast Maarten Ducrot blijf ik bij de NOS hangen. Mart Smeets is een zelfingenomen praatjesmaker met ook nog iets van literaire ambities die in het water vallen en verzuipen. Dijkstra kent het wielrennen.
Aan hem (en Ducrot) heb je als kijker wat.
Sedert gisteren ben ik bang dat Snoeks verworden is tot een adept van Smeets, behalve NOS-kardinaal ook de paus van de sekte der ouwehoeren.
Ik heb genoten van Manchester United – FC Barcelona. Maar vaker dan af en toe verzuchtte ik -ondanks Messi- doe me Theo Reitsma terug.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

One Response to “Champions League: de afgang van Frank Snoeks”

  1. Martin Says:

    Eindelijk weer iemand die de mijn ergernis verwoord, het ergste is wel dat de NOS blijkbaar geen idee meer heeft wat de kijker wel wil horen!


Geef een reactie

