Probleem voor de Boertjes?

juni 1, 2011

Restaurant-criticus Joop Rentmeester is met vakantie. Zijn column wordt waargenomen door Peter Hagtingius.
Redactie Soeverein.

Lang geleden had ik iets te maken met een restaurantgids. Iedereen vergist zich weleens. Inmiddels eet ik vrijwel nimmer meer buiten de deur. Wegens vleesverlater, het rookverbod, alcoholcontroles en mijn rol als proefkonijn voor een echtgenote die kookboeken schrijft.
Is mijn bestaan erop achteruit gegaan nu ik restaurants mijd? Nee hoor, en mijn creditcard glimt steevast instemmend als ik mijn keus jegens kennissen verdedig.
Ik heb destijds twee dingen over het restaurantwezen geleerd: in géén beroepsgroep zijn de tenen zo lang. En zelfs (of misschien wel juist) de met een Michelin-ster onderscheiden patrons-cuisinier zijn de facto extreem hardwerkende middenstanders die amper het zout in de pap verdienen. Als je het uitrekent, vrees ik dat hun uurloon vaak onder het wettelijk minimum ligt.
Afgelopen zondag viel ik per ongeluk in een tv-uitzending die geheel gewijd was aan restaurant De Librije te Zwolle. Ofschoon de presentatie was toevertrouwd aan de in mijn ogen hinderlijk aanwezige ‘wijkverpleegster’ Anita Witzier bleef ik loeren. For ´old times sake´, denk ik.
Aan de onzin van archivering doe ik niet, ik stoot de handelaar in oud papier het brood niet uit de mond. Geen idee dus wanneer ik voor het eerst in De Librije was. Misschien vijftien of zelfs wel twintig jaar geleden. Van een Michelin-ster, laat staat drie stuks, was nog helemaal geen sprake. Waarschijnlijk heb ik toen een enthousiaste recensie geschreven, zeker weten doe ik het niet. Jaren later, toen de Bandenman toch nog wakker geworden was, heb ik er nog een keer gegeten. Het was dik in orde.
Maar sinds die tv-uitzending van zondag vraag ik me of het Jonnie en Thérèse Boer wel goed gaat. Een hotel erbij, nog een restaurant, een winkel, tja. In een gruwelijke crisisperiode? Er schijnen ontslagen te zijn gevallen, dat is meestal niet uit weelde.
Ik zag dat de langdurige reclamespot (nota bene bij de publieke omroep!) geregisseerd werd door Thérèse, destijds al een ´ leading lady´ binnen ´s lands zwarte brigade en tevens een gedreven sommelier achter wier expertise een vraagteken misplaatst was.
Ik kreeg de indruk dat ze nu ook de ´marketenster´ van het concern is. Of gewoon tot een publicity-junk verworden? Ze oogde niet meer zo stralend als vroeger. En ik ben een beetje bang dat Jonnie zo langzamerhand wel uitgekeken is op alle gedoe dat onvermijdelijk samenhangt met commerciële groei-strategieën van zijn vrouw of de bank. Hij deed in de uitzending zijn best, maar volgens mij was hij er met zijn kop niet bij, ik zag dat hij flauwekul rook.
Jonnie is iemand die je in zijn keuken moet laten, permanent op zoek naar nieuwe trouvailles. Die lolly kennen we nu wel.
Ik vrees dat de Boertjes een probleem hebben.
De Librije
Broerenkerkplein 13, Zwolle
Tel. 038 42 12 083
www.librije.com
Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

