Comazuipers? Domme ouders!

juni 3, 2011

Naar men zegt, is de jeugd aan de drank. En dus staan er weer Rouvoet-achtigen op die een drooglegging eisen voor consumenten jonger dan 18 of zelfs 21 jaar. Dat wordt lachen! Alsof de politie al niet genoeg tijd verspilt aan die tomeloze jacht op wiet-akkerbouwers op zolder, alsof in de jaren dertig van de vorige eeuw in de VS niet afdoende bewezen is dat drooglegging minder efficiënt is. Over een jaar of tien à twintig trekken de bioscopen volle zalen met perfecte lachfilms over de idioterie van de jacht op hasj die serieuze agenten thans belet zich bezig te houden met roofovervallen op winkeliers en oude vrouwtjes. En nog zo wat echte ellende.
Omdat ik massa´s schuw (of misschien wel mensen in het algemeen) kom ik nooit in discotheken, stadions, stadscafés en dergelijke. Ik heb nog nooit een camping bezocht, volgens de berichtgevers ook zo´n oord waar ´de jeugd´ zich aan alcoholmisbruik te buiten gaat. Zoals in illegale cafés, bijvoorbeeld in of op het kennelijk ´swingende´ Urk.
Overheidsrapporten moet je altijd wantrouwen. Of beter nog: met een zak Jozo nemen. Ik wil eventueel nog wel aannemen dat het aantal zogeheten jonge ´comazuipers´ is gestegen, maar minder dan duizend op een bevolking van bijna 17 miljoen lijkt me geen alarmerend cijfer. Ik zag op de tv een kinderarts die zich er druk om maakte. Tussen neus en lippen door wees hij erop dat er steeds minder kinderen geboren worden en dat we dus zuinig op hen moeten zijn. Ik vermoedde toch iets van vrees voor toekomstig omzetverlies, nu verdient zo iemand nog een aardige grijpstuiver aan zijn comaklantjes.
Dat de overheid sip concludeert dat de anti-alcoholvoorlichting blijkbaar geen zoden aan de dijk te Urk heeft gezet, tja. Is gedragsbeïnvloeding een overheidstaak? En welk gedrag van wie zou dan welke kant op beïnvloed moeten worden, wie maakt dat uit? Kostbare ´campagnes´, verzonnen door minkukelige reclamebureaus, helpen in elk geval niet. Bovendien zijn we als onderhorigen echt niet zo dom dat we de hypocrisie niet doorzien. De overheid verdient goudgeld aan de taks op roken, drinken, autorijden en wat we nog meer zogenaamd zouden moeten afleren. De regering kan me als roker, drinker en automobilist niet missen, geen dag.
In mijn omgeving wordt flink gedronken, door ´jongeren´ en door mij. Het loopt nooit uit de hand, ofschoon menigeen zal oordelen dat ik het ´verkeerde voorbeeld´ geef. Maar in dit opzicht mankeert aan mijn opvoedingspatroon niets. Mijn jongste dochter, in Frankrijk geboren, drinkt sedert haar zesde verjaardag wijn, ze proeft inmiddels het voorname onderscheid tussen een laf tafelwijntje en een klasseglas. Nooit zal ze meer dan drie keer intappen. Haar oudere zus en broer zeggen geen nee tegen wijn, bier of zelfs whisky (alleen Ierse), we arroseren elke lunch al met een fles wijn en het diner met misschien wel twee. Goed opgevoed, vertrouwd geraakt met de charme van alcohol, is de kans nul dat ze ooit tot comazuipers verworden.
Ik vrees dat het risico bestaat dat er meer comazuipers in het hospitaal belanden als de Rouvoet-achtigen hun drooglegging voor jongeren realiseren. De ongewone aantrekkingskracht van een ´verboden´ goedje lijkt me genoegzaam bekend.
Ik meen dat ouders hun kinderen moeten leren drinken. Dat komt de staatskas ten goede en dan zijn we verlost van de zoveelste knullige alarmfase als het over ´de jeugd´ gaat.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

