De armoe van Vaderdag

juni 10, 2011


Van jongs af aan heb ik mijn kinderen streng verboden iets aan moeder- dan wel vaderdag te doen. Een beknopte uiteenzetting over ook deze slechte aspecten van het kapitalisme was afdoende.
Ik heb begrip voor middenstanders die een grijpstuivers extra willen verdienen. Ik vind het knap dat tegen die achtergrond zoiets stompzinnigs als moeder- en vaderdag is verzonnen. In Frankrijk hebben ze ook nog oma-dag. Binnenkort ongetwijfeld ook in het Nederlands theater.
Als je tv kijkt, word je voortdurend geïnformeerd over de commerciële uitbuiting van kinderen. Bijvoorbeeld in productie-ateliers te Azië. Er is wel een feitelijk, maar geen principieel verschil met kinderen in Nederland die zich emotioneel afgeperst weten hun zakcentje aan een moeder- of vaderdagcadeautje te besteden.
Toen ik iets te laat wegzapte, zag ik een vaderdagannonce voor een of ander smeermiddel waardoor een vaderhuid jonger zou gaan ogen. Welke gek trapt daarin? Wat is het belang van een jonge huid? Ben ik de enige die twijfelt aan de productiviteit van werkers zonder kringen onder hun ogen?
Een jonge huid? Het enige smeermiddel waarmee ik iets te maken wil hebben, betreft de soepele werking van mijn auto.
Ik bleef nog even hangen op die zender en kreeg een programma aangekondigd over platte armoe in een sloppenwijk, ergens in de Derde Wereld. En ik vroeg me af: dan zul je pa zijn die op vaderdag een frauduleus crèmetje van zijn dochter krijgt. Zogenaamd iets tegen rimpels of daaromtrent. Hoe moet je dan reageren? Het kind de tent uit meppen? Tuurlijk niet.
Uitleggen dat kinderen in een ander deel van de wereld niks te eten hebben? Dat weten de meeste welvaartskinderen wel.
Vertellen dat het bestolen is, opgestookt door klasgenoten die allemaal aan vaderdag doen, en het slachtoffer is van de gruwelijke commercie, die desnoods zangzaad voor koekoeksklokken als epo in de markt zet? Of dat je nog veiliger een bankier een hand kunt geven dan een producent van huidsmeersels, hoestbevorderende ´geurtjes´ en ander milieu-bederf? Dat is misschien een brug te ver. Maar je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen om ze uit te leggen dat je met al die commerciële onzin niks te maken wilt hebben. Dat ze je als pa wel zien zitten, hoeft niet in klinkklare munt bewezen te worden.
Soms vind ik het heerlijk dat het nu crisis is. Dat zal de uiterlijk-verslaafden leren. Of ze willen of niet, hun eerste bezuiniging zal -al dan niet afgedwongen door het BKR- hun ´verzorging´ betreffen. Het aandeel LVMH (extreem luxe merkartikelen) stond vanmorgen in Parijs al zwaar onder druk.
Mijn kinderen hoef ik in dit opzicht niets meer te vertellen. Ze hebben rondgekeken in Afrika en Indonesië. Ze lachen iedereen uit die geld besteedt aan anti-rimpelcrèmes voor vaders dan wel moeders, vooral op moeder- of vaderdag zijn ze bereikbaar bij de voedselbank. Ik heb echt verdomd geschikte en goed opgevoede kinderen.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

