Goed nieuws voor Kramer en Kemkers!

juni 12, 2011

Wegens ziekte van sportcommentator Peter van de Rijt wordt zijn rubriek waargenomen door Peter Hooft.


Het weer is er niet naar, maar ik wil het toch even over schaatsen hebben. Want ik las ergens dat ze in Noorwegen besloten hebben de 5 km voor vrouwen en de 10 km voor mannen met ingang van het volgende seizoen (in dat land al eind augustus) anders aan te pakken.
Dat wil zeggen: op die lange afstanden krijgen we voortaan vier schaatsers tegelijk aan de start en die worden dan niet meer geconfronteerd met een binnen- dan wel buitenbaan. Lijkt me goed nieuws voor de heren Kramer en Kemkers.
De bedoeling van deze ingreep is dat de races spannender worden. Tien tegen één dat de tv-maffia druk heeft uitgeoefend, ongetwijfeld opgestookt door sponsors van het kaliber ´deze uitzending is mede mogelijk gemaakt door…´ Een dergelijk zinnetje irriteert me altijd mateloos. Naar mijn mening was er helemaal geen uitzending als er geen deelnemende sporters waren. ´Deze uitzending is mede mogelijk door Sven Kramer en Bob de Jong´, dat zou nog ergens op slaan.
Ik heb per definitie bedenkingen als er om commerciële redenen aan spelregels gerommeld gaat worden. Zo zou ik hoofdschuddend afhaken als de sponsors van de Champions League even regelen dat de doelen bij wedstrijden in dat toernooi vergroot moeten worden. Hun argument: een doelpunt boeit tv-kijkers het meest, er moeten dus meer gescoord worden, we maken de doelen groter.
Het zou me niks verbazen als we over een jaar of twee of daaromtrent, met zo´n suggestie te maken krijgen.
Maar wat die Noren bij het schaatsen gaan doen: ik zeg niet meteen nee. Een feit is dat die lange afstanden bij een allround-toernooi vaak nogal saai zijn, zeker als het klasseverschil tussen de twee schaatsers die op de baan zijn, overdreven groot is.
Ik ken mensen in mijn naaste omgeving die graag naar schaatsen kijken, behalve naar de 5 km (vrouwen) en de 10 km (mannen). Het kan best zijn dat die races erop vooruitgaan met vier schaatsers in dezelfde baan. Waarbij factoren als ´uit de wind´ en ´eindsprint´ een allicht doorslaggevende rol spelen.
Ofschoon het bedenksel van de platte commercie is, ben ik tot mijn eigen verbazing dus vóór deze ´vernieuwing´ die ik zelfs een verbetering durf te noemen.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

