Van Groeninge moet verhuizen

juni 15, 2011

Restaurant-criticus Joop Rentmeester is met vakantie. Zijn rubriek wordt waargenomen door Peter Hagtingius.

Voor zover ik weet, heb je nu ook toprestaurants die in voetbalstadions gevestigd zijn. Bijvoorbeeld Avant Garde van sterrenchef Johan van Groeninge in de PSV-burcht te Eindhoven.
Als ik me goed herinner, heb ik jaren geleden in een andere rol uitermate positief over Van Groeninge bericht. Ik kom niet meer in restaurants, ook en al helemaal niet in stadions.
Ik wil best aannemen dat Van Groeninge nog steeds een topper in zijn vak is.
Maar de vraag is of de combi voetbal-topeten nog wel van deze tijd is.
Een soort verbeterde versie van de flauwekul van VIP-boxen, dat zal het idee geweest zijn.
Ik denk dat de economische crisis die nu pas in Europa begonnen is, voetbal weer associëert met een broodje kroket en een patatje mét. Ik acht dit een van de winstpunten van de crisis. Volksvoetbal en ganzenlever dan wel truffel en champagne, er heeft naar mijn idee altijd iets gewrongen.
Misschien gaan we nu weer gewoon doen.
Dat zou impliceren dat een in elk geval destijds overtuigende chef als Van Groeninge nu op de verkeerde plek zit, commercieel gesproken.
Ik vermoed dat iemand als hij nu gebaat is bij een sjiek adres, waar je terecht kunt voor uitstekend eten tegen een redelijke prijs, ver weg van de penalty-hooligans.
Rabobank en ABN AMRO zullen het wel weer beter weten. Immers, ook veel verstand van Griekenland, dus hoezo twijfelen aan hun inzicht als het om de toekomst van de Nederlandse gastronomie gaat?
Ik lees dat tal van topzaken in ons land nu tegen een faillissement vechten. Het zal de bankiers worst weten, ze kozen toch al altijd voor een champagne gesausde zwezerik of erger, die qua declaratie meer opleverde? Van bankiers valt geen helpende hand te verwachten, aan worst deden ze nooit.
Ik denk en vrees dat ook en juist de grote adressen in ons land voor fundamentele uitdagingen staan.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

