Dit mag van de rabbijn

juni 21, 2011


Over het algemeen wind ik me niet op als ik naar de tv kijkt. Maar vorige week beving me iets van woede toen een rabbijn bij Knevel & Van de Brink (overigens inmiddels minstens zo de moeite waard als Pauw & Witteman!) een suspect verband legde tussen de holocaust en een verbod op ritueel slachten.
Ik heb niets tegen godsdienstvrijheid. Men gelooft maar een eind weg, bij voorkeur zonder subsidie.
Maar het gaat vanzelfsprekend mis als die vrijheid van onzin resulteert in wettelijk toegestaan barbarisme. Zoals ritueel slachten.
De PVDD eist een verbod, en meer dan terecht.
Eeuwenoude tradities, gebaseerd op flauwekul, het zal best. Ik meen dat in een beschaafde cultuur zoiets als dierenwelzijn ver verheven is boven extreem antieke ideeën die ongetwijfeld uit een grote duim verzonnen zijn.
Een helder denkend mens trekt een lange neus naar de bijbel, de koran en de thora.
Regel één is wat mij betreft: de mate van beschaving lees je af aan de omgang met dieren.
Een verbod op ritueel slachten komt ongeveer 2.000 jaar te laat.
Wie een desbetreffend verbod in verband brengt met de holocaust, is meer geschikt voor het gesticht dan voor de functie van voorganger, rabbijn.
Ik eet geen vlees, ik zal wel niet ´objectief´ oordelen.
In dit verband sta ik achter Marianne Thieme. Ook een rare vrouw, kennelijk aanhanger van een clowneske variant van het christendom. Maar ze heeft voor de dieren gekozen, en dat zijn mijn beste vrienden. Ritueel slachten is moorddadig, een samenleving die dat niet verbiedt, is de armoedige middeleeuwen niet voorbij.
Ik weet wel: oppassen als je negatief bericht over een rabbijn. Of een imam. Maar als dergelijke types met uiterst antieke, op niets gebaseerde ´normen´ komen aanzetten, laat maar.
Als het idee van godsdienstvrijheid impliceert dat dieren de marteldood mogen sterven, dan weet ik genoeg. Dan dus maar liever géén godsdienst, die ik als belastingbetaler moet subsidiëren.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

4 Responses to “Dit mag van de rabbijn”

  1. piet pietersen Says:

    Het is de PVDD,niet de PVV die dat verbod eist.

  2. ZijalleenisZij Says:

    Walgelijk…barbaars….wreed…en welk doel dient het?

  3. ZijalleenisZij Says:

    De Europese voetbalunie gaat op hondenjacht. Met nog ruim tien maanden te gaan voor de start van het EK wil de UEFA het probleem van de zwerfhonden in Oekraïne aanpakken. Michel Platini, voorzitter van de UEFA, had tijdens zijn laatste bezoek aan het land al geklaagd over de vele rondzwervende viervoeters.
    De UEFA doneert een kleine 9000 euro om het probleem van de loslopende dieren op te lossen tijdens EURO 2012. Oekraïne gaat nu met dat geld de zwerfhonden steriliseren. Volgens de Oekraïense krant Segodnja leven alleen in de hoofdstad Kiev al zo’n 11.000 straathonden.
    De voormalige Sovjetrepubliek hoopt zich met het aanpak van het hondenprobleem beter te presenteren. Behalve in Kiev wordt in Oekraïne ook in Donetsk, Charkov en Lviv gespeeld. Ook daar komen veel zwerfhonden voor. De donatie van de UEFA lijkt daarmee niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.
    Oekraïne organiseert het voetbalevenement samen met Polen. Het duurt van 8 juni tot 1 juli.

    De UEFA moet zich diep schamen. Hier zijn geen woorden voor. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het hele voetbalevenement uitloopt in een drama !


Geef een reactie

