Ontdekt! Een tweede doorbraakchef in Hoorn: Patrick van der Kroft

juni 29, 2011

Ik was dus even met vakantie. In tal van buitenlanden links en rechts gegeten. Leerzaam! En van invloed op mijn oordeel over restaurants in Nederland.
Ik heb mijn werkzaamheden eerst maar in mijn omgeving hervat.
Een paar weken geleden vertelde ik u dat Jeroen Romanesco Hoorn uit zijn diepe culinaire slaap had gekust door met Vis een prachtig restaurant te leiden.
U berichtte mij dat ik in Hoorn ook bij Patrick van der Kroft moest gaan eten. Patrick, de broer van Michel die bij het Nonnetje in Harderwijk op Champions League- niveau kookt.
Sinds de familie Fagel gebeurt het maar zelden dat twee broers op hoog niveau achter de kachel staan. Bij de Fagels waren dat er een heleboel, ik denk met respect aan Paul, Frans en John.
Patrick heeft een mooi ingericht restaurant met wat je noemt: uitstraling. Op de plek waar vroeger Jozua’s zat. Dat helaas financieel ten onder ging, maar Jozua Jaring levert nu weer uitstekend werk bij De Hoop op d’ Swarte Walvis, de Zaanse Schans.
Ik liep op donderdagavond bij Patrick/Restaurant Van der Kroft binnen. Zijn zaak zat zo goed als vol, een positief teken in deze tijden.
We kozen voor het menu van € 29,50 dat men aanbiedt op woensdag en donderdag. Een wel heel vriendelijke prijs! Op andere adressen ben je zo´n bedrag al aan het voorgerecht kwijt. Hier kregen wij vier gerechten, qua hoeveelheid bepaald niet gering, en uitstekend van smaak.
Revolutionair? Nee. Patrick koerst op de lekkere traditionele keuken en dat gaat hem prima af. Koken op het oude fornuis van Constant Fonck (dat hij overnam) moet altijd een inspiratiebron zijn en blijven. Ik mocht zijn nieuwe kaart bekijken met prachtige gerechten, ook ´van toen´. Zoals een pot au feu van kip. Heeft het met de crisis te maken dat de min of meer ´klassieke´ keuken terrein herovert?
Daarover ga ik nadenken.
Maar dit restaurant deugt dus. De koks komen met regelmaat zelf de gerechten brengen en dat schept toch een prettige band. De maître is een jonge vent, Dilan, die onberispelijk gekleed en met verve rondloopt, en bij geen sterrenzaak uit de toon zou vallen. Vriendelijk, rustig en deskundig, de opleidingen leveren qua gastheerschap wel degelijk goede mensen af in deze moeilijke tijden.
Vader Van der Kroft heeft ons twee zonen geschonken die hun vak verstaan en Patrick is een groeibriljant die de komende jaren volledig tot wasdom komt.
Hoorn heeft na jarenlange gastronomische treurnis -na het tijdperk Constant Fonck- weer een plaats heroverd in het culinaire landschap.
Vis staat natuurlijk straks in enigerlei top-100 en is sterwaardig. Patrick van der Kroft snelt mettertijd ook die kant op.

West 52, Hoorn
Tel.: 0229 23 26 76
http://www.restaurantkroft.nl

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

