Een eerbiedige groet

juli 6, 2011

Uw restaurant-criticus dineerde dezer dagen in misschien wel de mooiste culinaire tempel van ons land op dit moment: Merlet in Schoorl.
Daar zat aan een tafel de heel ernstige zieke vader van de Nederlandse topkeuken, de grondlegger van de haute cuisine in ons land, Cas Spijkers.
Ik wil hem met diep respect via deze site groeten en hem sterkte wensen in zijn laatste strijd.
Het was aangrijpend hem daar te zien. Cas Spijkers, helemaal vanuit Brabant naar Schoorl gereden. Onmiskenbaar een eerbetoon aan zijn vroegere medewerker Martin van Bourgonje die nu met zoveel succes Merlet leidt.
Aan Cas Spijkers (foto: Krijn van Noordwijk) en de familie Fagel is het te danken dat ons land inmiddels op de gastronomische wereldkaart staat. Laten we dat nooit vergeten. Uit betrouwbare bron weet ik dat Spijkers vandaag een hoge onderscheiding krijgt. Meer dan terecht, zou ik zeggen.
Ik wil ook Gerrit Greveling groeten. Hij heeft afscheid moeten nemen van zijn terecht bewierookte beroemde Châlet Royal in Den Bosch. De exploitatie was niet meer rond te krijgen. Weer een instituut, weer een prachtig huis dat zijn deuren moet sluiten. Greveling heeft een leven lang in Den Bosch gewerkt.
Ik ben een beetje bevreesd dat er een leegte ontstaat in het Brabantse land. Ik wijs er in dit verband op dat Wim Brundel zijn voortreffelijke restaurant De Fuik in Aalst heeft verkocht. Ik denk dat De Fuik ook nooit meer hetzelfde zal zijn.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

