Smeets betrapt op ego!

juli 10, 2011


In zijn laatste jaar is hij volledig onuitstaanbaar geworden. De zelfingenomen presentator, waar de arrogantie en mépris voor anderen van afdruipt, verpest avond na avond zijn eigen programma.
Ik heb het over Mart Smeets. Volgevreten en in hemdjes en jasjes van Zeeman omringt hij zich louter nog met ja-knikkers die niets van wielrennen af weten opdat hij kan schitteren.
Wat doet Ronald Waterreus als sidekick bij Mart?
Aardige keeper vroeger bij PSV en een redelijke voetbalkenner die aan tafel bij die andere arrogante kwal, Jack-ik-lik-iedereen-Van Gelder, zijn zegje mag doen. Maar in de Tour?
Maar het kan nog erger: Paul de Leeuw als gast van Mart.
Nu heeft Paul ongetwijfeld verstand van mannenbenen, maar zijn aanwezigheid was volstrekt ongepast. Maar ja, alles draait om Mart. Het is niet meer te pruimen en ik roep de NOS op dit programma onmiddellijk van de buis te halen. Elke avond naar de zelfbevrediging van Mart Smeets te moeten kijken, gaat me echt te ver.
Verder koos de NOS voor een oude serie uit met nieuwe acteurs. Snip Dijkstra en Snap Ducrot babbelen elke dag vijf uren lang de live-reportage vol.
Om de vijf minuten roept Snap dat “renners om hun moeder huilen” en dat ze “in een waaier terecht komen”. En Snip reageert met een cursus VVV in Frankrijk voor a-culturele randdebielen.
Gelukkig is Michael Boogerd de redder in nood. Hij loodst ons in simpele wielrennerstaal door de dagetappe.
Van mijn geld –en ook dat van u- mogen Smeets, Ducrot en Dijkstra dag in dag uit een wanprestatie leveren. Het volk heeft weer eens het nakijken.
Wie bijna helemaal het nakijken had, was Robert Gesink. Op de Muur van Bretagne kwam hij explosiviteit tekort, verder lag hij weer op de grond en zijn lichaam is al zo beschadigd dat het podium wel heel ver weg is. Opnieuw allerlei illusies begraven. Ons land wordt bij alle sport door euforie bevangen zodra iemand dan wel een ploeg een paar aardige successen heeft geboekt. Het begin van realiteitszin wordt dan uit het oog verloren.
Robert Gesink heeft uitstraling noch empathie die hem tot een kampioen zouden kunnen maken. In de cols kan hij goed mee, maar dan win je toch nooit de Tour? De zoveelste afgang van de Rabobank die ik u al voor de startvan de Ronde aankondigde. Ik moet nog zien dat Gesink Parijs haalt.
Tenslotte: we zijn allemaal opgeschrikt door het drama in Enschede. Een tribune die instort, zeker twee mensen die het leven laten,vele gewonden. FC Twente zal moeten opkrabbelen en dat gaat lukken. Ik herkende in Joop Munsterman en Jan van Halst crisismanagers, die juiste prioriteiten stellen en de snel de correcte beslissingen nemen.
Vaak klaag ik dat het in ons land ontbreekt aan ´decision-makers´met gezag. Maar Munsterman en Van Halst hebben zich naar mijn mening bewezen. Ik denk dat FC Twente na rouw en opbouw sterker uit de ramp tevoorschijn komt. En laat iedereen zich realiseren dat ondanks alle menselijk leed de schade nog binnen de perken is gebleven. Wat zouden de gevolgen zijn geweest als het dak tijdens de Open Dag naar beneden was gekomen? Of tijdens een wedstrijd?
Ik ga me weer een week ergeren aan Mart Smeets en de firma Snip en Snap en kijk uit naar de beklimming van alle cols die nog voor ons liggen. Wat is de Tour toch een geweldig spektakel!
Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

