La Serre: topkeuken, bistro-prijzen!

juli 13, 2011

Het was al enige tijd geleden dat ik in het Amsterdamse Okura- hotel was. Dat bleek een omissie. Naast een één ster- en een tweesterrenrestaurant heeft men er sedert begin januari restaurant La Serre.
Een bistro met sterpretenties, zoveel verklap ik nu reeds. Bij toeval liep ik tegen Marcel van Aelst aan, sedert decennia de onvolprezen en enthousiaste general manager. Hij moet zo veel airmiles hebben verzameld dat hij -als hij ooit met emeritaat gaat- gewoon levenslang gratis kan doorvliegen.
Hij toonde mij de schitterende nieuwe bar die een visitekaartje zonder weerga is. Iedereen die in het Okura binnenkomt moet even wegzakken in de fauteuils van deze bar.
We betraden het met veel blauw mooie ingerichte La Serre met uitzicht op de Amstel. De weergoden verhinderden een terrasdiner, maar achter het raam zitten blijkt ook een genot te zijn!
De kaart is er een van luxe gerechten voor een bistroprijs. Dit lijkt mij een mooie nieuwe trend. Avond na avond zit La Serre vol, dus je kunt spreken van een zeer geslaagde toevoeging aan het Okura-imperium.
Mijn bouillabaisse was zonder concurrentie de smaakvolste van de laatste jaren. Zo rijk gevuld, zo veel extraatjes om het geheel af te maken, alleen in Marseille heb ik dit ooit eerder meegemaakt.
Ook de huisgerookte zalm overstijgt de doorsnee zalm die je bijna overal treft. Mijn tafelgenoten waren allemaal even enthousiast over hun gerechten.
Dit adres is eenvoudigweg een ster waard. En meneer Lekker zal met heel sterke argumenten moeten komen als La Serre geen top-100 notering krijgt.
Wie zeker ook een ster verdienen zijn alle jongens en meisjes in de bediening. Wat een gastvrije, deskundige en vriendelijke brigade. Een hecht team en de topper binnen dit gezelschap heb ik ook al ontdekt. Alleen bij Merlet in Schoorl vind je zo’n compleet team klaarstaan om de gast te verblijden.
Nu is uw jonge columnist redelijk ingevoerd binnen de Amsterdamse culinaire scene. Maar geen enkele bistro heeft zoveel allure, en heeft zo´n hoge kwaliteit te bieden. En dat dan in combinatie met wel zeer vriendelijke prijzen.
We gaan de komende weken in dit hotel ook langs bij het Japanse restaurant met een ster en daarna helemaal boven eten in Ciel Bleu (2 sterren).
Ik spreek mijn diepe respect uit voor Marcel van Aelst. Een echte topmanager, met empathie en nog steeds bruisend van energie en vol van nieuwe projecten.
Zijn ´drive´ vind je terug in de kwaliteit van de keuken en in de bediening.
Wie na een zo lange carrière in dienst van het hotel- en restaurantwezen dit nog elke dag opbrengt, is in één woord “un exemple”.

Serre Restaurant
Ferdinand Bolstraat 333
1072 LH Amsterdam
Tel. 020 678 74 50
www.serrerestaurant.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

One Response to “La Serre: topkeuken, bistro-prijzen!”

  1. Soeverein Says:

    From: vanaelst@okura.nl
    Subject: Re: La Serre in het Okura
    To: pvdrijt@hotmail.com
    Date: Wed, 13 Jul 2011 16:37:52 +0200

    Heel hartelijk dank! Daar ben ik blij mee. Groet en tot ziens, Marcel.

    Mr. Marcel P. van Aelst
    President and General Manager
    Hotel Okura Amsterdam
    Ferdinand Bolstraat 333
    1072 LH Amsterdam
    The Netherlands
    T +31(0)20 6787 380
    F +31(0)20 6787 385
    http://www.okura.nl


Geef een reactie

