De relatie tussen Bach en Kalasnikov

juli 19, 2011

Dat gezap, ik weet het niet. Heel soms stuit je per ongeluk op een programma dat toch de moeite waard blijkt, maar veel vaker word je argeloos stom en blind geslagen door een ´format´van circa 300 procent bagger dat door de omroepenmaffiosi kennelijk als uitzendbare televisie wordt beschouwd. Te vrezen valt dat de kijkcijfers hun gelijk bewijzen. In aanmerking genomen dat de meeste jonge(re) Nederlanders geen gedegen onderwijs meer hebben mogen genieten (met dank aan de PvdA) ligt het voor de hand dat het niveau van het tv-aanbod jaarlijks naar beneden moet worden bijgesteld. Sedert de introductie van de afstandsbediening ga ik daar niet meer onder gebukt. En ik wind me ook niet meer op als de redactionele sloombo´s van het NOS Journaal een kwartier zendtijd reserveren voor een reportage in verband met break-dancing of daaromtrent. Ik geloof dat ik dat zaterdagavond zag, een zooitje internationaal schorremorrie dat te Rotterdam een ongetwijfeld moderne variant van hupsakee voor moeilijke voeten bedreef. Naar het oordeel van het NOS Journaal een cultureel evenement van eminent belang, waarvoor berichtgeving over de toestand in Afghanistan en de Hoorn van Afrika moest wijken. Ik kreeg ook niet te horen of ik mijn geheime voorraad harde guldens al moet opgraven.
Als zappertje heb ik inmiddels ook kennis genomen van de dreigende taal waarmee de KRO leden hoopt te werven. Als ik geen tientje stort, krijg ik Boer Zoekt Vrouw niet meer te zien, en evenmin dat kleffe reünistengedoe van ‘o zo gezellig’ maar niet heus. Geen katholiek is in zijn eerste leugen gestikt, de KRO dus ook niet. Zelfs als ik twee miljoen tientjes stort om te voorkomen dat Boer Zoekt Vrouw ooit nog wordt uitgezonden, neemt RTL4 het programma over, inclusief dat van die beklagenswaardige reünisten. We komen er nooit meer vanaf. Liegen dat het gedrukt staat is nog het enige katholieke aan de KRO.
In afwachting van Studio Sport belandde ik onverhoeds in een EO-uitzending. Dit bleek Chinese (in de zin van extreem goedkoop) namaak van Bananasplit te behelzen, onder de titel ´Dat is toch niet normaal?´ De waarheid is dat formules jatten juist heel normaal is in omroepkringen.
De presentatie bleek toevertrouwd aan drs. Zelf Ingenomen, zo iemand die niet snapt waarom hij nog steeds geen secretaris-generaal van de VN, of paus, is. Naam ben ik vergeten, maar naar mij verteld werd doet hij ook in de huizenhandel. In een ander EO-programma schijnt hij ongelukkige of anderszins licht gestoorde Nederlanders een haveloze woning in het buitenland aan te smeren. Mijn informante attendeerde op het begrip smeergeld. Het zou de facto om gratis advertenties van makelaars gaan. Ik associeer corruptie over het algemeen eerder met het katholicisme dan met het protestantisme, maar kennelijk weten ze inmiddels bij de gedreven gristen-getuigen van de EO ook van louche handel. Je hoeft maar even niet op te letten of alles is anders.
Ik bleef nog even hangen en kreeg een hoogleraar te zien die vertelde dat Bach wordt ingezet tegen hangjongeren. Ik geloofde mijn oren niet, maar desgevraagd bevestigde mijn vrouw wat ik meende te hebben gehoord.
Ik ken geen hangjongeren en ik weiger te geloven dat het fenomeen zo´n maatschappelijk vraagstuk is dat professoren zich ermee bezig moeten houden. Maar het zal weer zo zijn dat we zelfs voor de hangjongere ´begrip´ moeten tonen. Doe ik toevallig niet. Mocht zo´n leeghoofd zich in groepsverband in mijn omgeving vertonen, dan herstelt mijn formidabele herdershond even snel rust en orde. Hij hoeft niet eens te blaffen. Zijn imposante verschijning is afdoende.
Maar naar ik begreep, slaan hangjongeren op de vlucht zodra ze muziek van Bach te horen krijgen. Je moet minstens hoogleraar zijn om te bedenken dat Bach hetzelfde effect als een serieus te nemen blafkees kan hebben. Ik was nooit op het idee gekomen, dat geef ik graag toe. En ik vermoed dat excellente Bachvertolkers als Ton Koopman en The Amsterdam Baroque Orchestra, de componist ook niet meteen op één lijn stellen met Kalasnikov; wapens tegen vervelingstuig.
Wat zou ik graag Bach geïnterviewd hebben over dit misbruik van zijn superieure klanken.
En ondertussen weten we nu dus dat de zielige hangjongere zulk slecht onderwijs heeft genoten dat hij/zij de onbetwiste top van alle muziek als beangstigender ervaart dan een confrontatie met een aardige herdershond of een verfrissend waterkanon. Het machinegeweer laat ik nu maar even buiten beschouwing.
Ik heb steeds vaker geen ´begrip ´meer.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

