Betreurd afscheid bij Ajax

juli 24, 2011

Beste meneer Coronel/waarde Uri,

Morgen treed je af als voorzitter van Ajax en treedt een nieuw bestuur aan.
Het einde van een tijdperk. Je mag met veel trots terugkijken op de jaren dat je de baas in de ArenA was. De club lag in coma, ruzie in alle gelederen.
Een commissie werd in het leven geroepen om Ajax, al je hele leven lang jouw club, weer op de rails te krijgen.
Hopeloos slechte bestuurders, slechte trainers, nog slechtere en onbetrouwbare technisch directeuren brachten Ajax op of over de rand van de afgrond.
Ik ga hier geen namen noemen omdat ik slechts één naam ten positieve wil noemen en dat is die van jou. De rest verdient het niet om in mijn ere-column ook maar te figureren.
Je schreef en rapport en het werd ontvangen als het woord van de Messias.
Ik geef toe, overdrijven kunnen ze heel goed in de Arena.
Men smeekte je samen met een aantal door jou gekozen bestuurders het rapport uit te voeren. Je eerste taak was de mensen op De Toekomst en in de Arena weer hand in hand te laten functioneren met maar één doel: Ajax.
Je slaagde daar razendsnel in, door je integriteit, uitstraling en gave om mensen de ruimte te geven.
Tijdens de indrukwekkende afscheidceremonie voor Bobby Haarms stond het er het Ajax dat je beoogde.
Stap voor stap maar in hoog tempo werkte je de schulden weg, ontdeed je je van spelers die voor krankzinnige bedragen vaak niet eens voetbalden en gaf je het vertrouwen aan de directeuren die het operationele werk deden.
Als we ooit samen in Beth Sjalom zitten, oud en genietend van de finale jaren, moet je mij eens influisteren waarom je een vent benoemde van wie ik meteen wist: dat gaat een fiasco worden.Terwijl een ideale voetbalman en advocaat klaar stond. Nee, nee Uri, ik zal geen namen noemen.
Jij was de voorzitter onder wiens leiding Ajax weer de titel greep. Maar jij bent ook de voorzitter die afgezet is via een ordinaire coup. Door adepten van nostalgie, zonder kwaliteit, verblind door hun eigen terugkeer aan het front. Dagenlang was je het middelpunt van vuilspuiterij zonder enige grond van waarheid. Van sommige proleten had ik niets anders verwacht, maar dat mensen die je al decennialang tot je vrienden rekende je voor hun eigen belangetje lieten vallen, walgelijk.
De namen zijn je bekend maar ook die zal ik de eer van vermelding niet gunnen. Uit het huidige Ajax-kamp meldt iedereen me dat het rapport van de coupplegers helemaal niets voorstelt, dat het louter en alleen om de macht ging en dat dat doel alle middelen heiligde.
Je bleef Uri de gentleman, met het fatsoen dat je van huis uit hebt meegekregen.
Je bent een leven lang cum laude overal voor geslaagd, je hebt een prachtvrouw en een gezin waar je beretrots op bent. Dan vergeet je al snel die schoften -sorry, maar dit woord moest ik even kwijt- die je ten val brachten.
Ik weet dat ik namens heel veel van je clubgenoten en dus ook namens veel niet echte aanhangers van Ajax spreek.
Ik eindig met de woorden die Jaap van Praag sprak tegen Stefan Kovacs toen deze Ajax verliet: “Vaja con Dios Uri Coronel” en dat het je heel goed moge blijven gaan.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

