Schaf het vakantiegeld af!

juli 30, 2011

´De wereld zou er stuk beter uitzien als de mensen gewoon thuisbleven´. Aldus -ongeveer- de Franse filosoof en wis- en natuurkundige Blaisse Pascal (1623 – 1662). Hij had en heeft gelijk. In dit vakantieseizoen wellicht meer dan ooit: half Europa verplaatst zich om twee of drie weken elders in de rij te gaan staan.
Ik ga nooit op vakantie. Je moet wel heel dom zijn als je huis & haard tijdelijk verlaat omdat je je hebt laten aanpraten dat het gras een stuk verderop groener is.
Het krakkemikkig praatje van frauduleuze handelaren in wegwerpgeluk, wie erin trapt, komt in aanmerking voor begeleiding door professionele hulpverleners.
Uit werkelijk elk desbetreffend onderzoek blijkt immers dat de zo bejubelde vakantie in werkelijkheid de meest stressvolle periode van het jaar is. September is de drukste maand voor echtscheidingsadvocaten. En voor incassobureaus die dan namens creditcardmaatschappijen en telefoonfirma´s onder de opdrachten bedolven worden.
Het lijkt me dat dit nogal voor de hand ligt. Je zult maar een paar weken lang opgescheept zitten met zo´n naar de normen van de christen-commerciëlen ´ideaal gezinnetje´. De facto dus samengesteld uit jengelend gespuis dat niets waardeert en nog minder lust, plus veelal een partner die het trieste traject van roos naar verlepte begonia heeft afgelegd. De vakantie als reddingsoperatie voor een allang afgeschreven romance en lekker spelen met de kinderen.
Wanhopig ´jong´ doen. Je zult er maar toe veroordeeld zijn en tevens voor de kosten moeten opdraaien.
Ik ken wel een paar mensen die ondanks mijn uiterst negatieve reisadvies vandaag op de zogenaamde Autoroute du Soleil in een eindeloze file staan. ´Eindelijk vakantie´ zullen ze ter hoogte van Lyon voor het laatst verzucht hebben. En het tuig op de achterbank werd daar voor het eerst met klappen bedreigd.
Dat is pas het begin van de ellende.
De zogeheten pret- en vakantieparken hebben weinig anders te bieden dan talloze wachtenden voor u, op de volgens de folder zonovergoten camping heeft Pluvius net een staatsgreep gepleegd en zelfs oma wil alleen nog maar naar McDonald´s, want knoflook en olijfolie, nou nee.
Vakantieruzies, dat lijkt me nou eens een goed idee voor een tv-programma.
Ik verheug me nu al op de terugkeer van al die slachtoffers van de onophoudelijke propaganda voor het grootscheeps ´genieten´ en ´ontspannen´ in rare landen, of erger nog, bij de Efteling.
Ik denk dat ik op de eerste schooldag even ga loeren hoe gesloopte moeders hun gebroed de klas weer intrappen. Bestaat er al een apparaatje waarmee ik op afstand hun opluchting kan meten?
De vaders staan dan ongewoon opgewekt in de vertrouwde file richting kantoor. ´Eindelijk weer aan het werk´ zullen ze verzuchten. Nog vanuit de leasebak bellen ze hun secretaresse met de vraag: wie is een goeie scheidingsadvocaat?
Blaisse Pascal was een denker. Hij doorzag de waarde van gewoon thuisblijven al toen de overbevolking van de menselijke massa, de file, de CO2-uitstoot en de verplichting tot ´ontspannen genieten´ nog toekomstgeheimen waren.
Hij zou me vast en zeker gesteund hebben in mijn pleidooi voor de afschaffing van het vakantiegeld.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

