Ron Jans wordt als eerste ontslagen

juli 31, 2011

De wittebroodsweken van de nieuwe voorzitter van Ajax hebben welgeteld 48 uur geduurd. Toen opende De Telegraaf in de column van Jaap de Groot de frontale aanval. De arme man werd helemaal door het slijk gehaald omdat hij Tscheu La Ling niet benoemd had tot nieuwe algemeen directeur. Allerlei volstrekt irrelevante zaken uit de maatschappelijke en wetenschappelijke loopbaan van Ten Have werden er door De Groot met de haren bijgesleept. Om zijn woede te koelen.
Plots viel bij mij het kwartje. Jaap is een boezemvriend van Tscheu en dan is in de Telegraaf-journalistiek kennelijk alles toegestaan! Zou het misschien zo zijn dat er onder het bewind van La Ling bij Ajax een rol voor De Groot was weggelegd? Het zou de permanente propaganda in die krant voor het directeurschap van de oud-voetballer kunnen verklaren.
Of is dit een spookidee?
Ondertussen ben ik blij dat Ten Have de oude rechterspits buiten de deur heeft gehouden. Zoals ik vrees dat de rancune en frustraties van De Groot voor nog veel meer onrust binnen Ajax gaan zorgen. Meneer Ten Have wees gewaarschuwd, u zou weleens de kortst zittende voorzitter uit de geschiedenis van de Amsterdamse club kunnen worden.
En we zijn dus weer begonnen, Ajax-FC Twente. Slechts 48 minuten duurde het voor een scheidsrechter even dacht dat het weer tijd was te blunderen en zijn stempel te drukken op de wedstrijd. Ajax stond achter na een terechte strafschop en verdiende er weer een tegen te krijgen. Maar Pol van Boekel dacht Ajax in het zadel te helpen door de strafschop weg te wuiven en de getackelde speler Berghuis met zijn tweede gele kaart van het veld te sturen. Twente met 10 man, dan moest die schaal toch in de Arena terechtkomen? Maar Brian Ruiz stond nog geen 15 minuten in het veld toen hij een sublieme goal scoorde van een ongekende schoonheid. Daar had de arbiter niet meer van terug.
De Twentse overwinning was volstrekt geen weergave van de krachtsverhouding in het veld maar de schaal ligt nu wel in de brandkast van Joop Munsterman en dat is tevens de eerste echte Nederlandse prijs van Co Adriaanse. Rechtvaardigheid is nu eenmaal niet een van de honderd basisregels in de voetbalwereld. Net als fatsoen, respect, kwaliteit, deskundigheid, integriteit en wederzijds begrip. Ik bid weer elke dag dat Bryan Ruiz niet alsnog verkocht wordt en dat wij ook dit seizoen wekelijks van zijn genie kunnen genieten.
Ajax heeft Theo Janssen, Twente Ruiz en deze twee clubs bepalen wie de titel gaat pakken. De rest speelt voor de resterende 16 plaatsen.
Ik poetste zorgvuldig mijn kristallen bol op. Ik kreeg ingestraald dat de eerste trainer die ontslagen wordt Ron Jans heet en dat rond december ook Fred Rutten sneuvelt.
FC Utrecht, ADO Den Haag en NAC gaan een heel matig seizoen tegemoet evenals Heerenveen en dat voor de derde keer op rij. De Friese ploeg is achterin en op het middenveld zo slecht dat er – last minute zonder aankopen- nog zwakker gepresteerd zal worden dan in de afgelopen twee jaar. Waar zijn de tijden van Riemer en Foppe gebleven?
Voor Feyenoord is slechts de onderkant van het linker rijtje een optie en in Rotterdam zal de geest van Mario Been permanent boven de Kuip waaien.
De bol staat weer op z’n plaats en ik tel af tot we vrijdag met Excelsior-Feyenoord de competitie beginnen.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

One Response to “Ron Jans wordt als eerste ontslagen”

  1. Soeverein Says:

    Via redactie-email:

    Hallo Peter,
    Goeie column alweer. Ja het is te hopen dat het eens rustig wordt bij Ajax. Dat lukt schijnbaar niet. Maar ik zag afgelopen zaterdag wel een goed Ajax. Ajax speelde goed positiespel, bal ging goed rond en er werden kansen gecreëerd. Dat je dan uiteindelijk onterecht verliest ok. Maar als je één week voor de competitie er zo voor staat dan hoef je als Ajacied je weinig zorgen te maken het komt wel goed dit seizoen. Als Ajax hopelijk geen spelers meer kwijt raakt en dan met name Jan Vertongen dan zie ik Ajax de titel prolongeren. Met Twente als nr 2 en de lampen waarschijnlijk als 3de.
    Ik denk dat Ronald Koeman of Fred Rutten de eerste trainers worden die ontslagen worden. Ik zag Feyenoord gisteren spelen nou ik denk dat bij de eerste 10 eindigen niet gaat lukken. Bij Excelsion zullen ze nog wel winnen met beetje mazzel maar daarna thuis tegen Roda en de week erna uit bij Heracles zullen ze punten laten liggen. Het zal de laatste klus als trainer van Ronald Koeman worden.
    Ado, Utrecht, Nac zie ik net als u een lastig seizoen tegemoet gaan. Maar Az, Roda, Heracles zie ik weer een goed seizoen draaien. Ik heb er weer zin in het duurt nog een paar dagen en dan gaat het gelukkig weer beginnen.
    Peter het gaat u goed. Tot de volgende column.
    Gr Maurice


Geef een reactie

