PSV kan het vergeten

augustus 7, 2011

Al weken had ik me verheugd op de opening van het voetbalseizoen. Het was een saaie voetballoze zomer, zonder EK of WK, en van de prestaties van Tourfavoriet Robert Gesink was ik ook al niet blij geworden. Ik was in een downstemming.
Maar wat drie mooie voetbaldagen moesten worden, resulteerde in een enorme deceptie.
Vrijdag zag ik een zo onthutsend slecht Feyenoord dat ik me afvroeg of er na het wegsturen van de trainer überhaupt nog getraind is. Als de enige echte topper Fer nog verkocht wordt, blijft er een wel heel matig ensemble over.
Ik zag Heerenveen met een verdediging die het in de derde klasse amateurs nog moeilijk zou krijgen. Breuer, Kruiswijk en daarachter een veredelde trekpop op doel. Dan kun je toch nooit een wedstrijd winnen? Vlak voor tijd kwam NEC voor het eerst over de middellijn en lagen er onmiddellijk twee in het mandje.
Ik maak me zorgen: het algehele niveau bij alle wedstrijden was schandalig slecht. Geen organisatie, geen creativiteit, geen tempo.
Wat een waardeloze wedstrijden zag ik zaterdag, de techniek staat voor niets, dus bijna alles live. Conclusie: spelers die je niet eens in de Jupiler League wilt zien, minachten het publiek.
PSV mocht naar AZ en ik zag: dit PSV is zo slecht dat men nu al een plaats bij de eerste drie uit het hoofd kan zetten. AZ met veel geblesseerden en zelfs met 10 man was overduidelijk superieur. Knap gedaan, Gert Jan Verbeek.
Ajax deed wat het moest doen door bij de Superboeren: winnen na een 1-0 achterstand. Maar voor een leuke wedstrijd heb je twee clubs nodig, en daar was in verste verte geen sprake van.
Wel stelde ik vast dat Daley Blind niets te zoeken heeft op het niveau dat Ajax van zijn spelers eist. Wekelijks zie je hem door het ijs zakken. Het riekt naar vriendjespolitiek dat hij in de basis staat, een Daley ´Pieterse´ had nooit gespeeld.
Heb ik dan helemaal niet genoten dit weekend?
Jazeker! FC Twente oogt fris, speelt perfect positiespel en elke actie van Bryan Ruiz is een genot voor de voetballiefhebber. De non-voetballer Janko scoorde zijn strafschop en dat bleek voldoende om de punten mee te nemen naar Enschede.
Het circus in Zeist had weer derderangsclowns het land ingezonden om de wedstrijden te leiden. Potsierlijk. Wiedemeijer en Braamhaar doen maar wat en namen volstrekt krankzinnige besluiten. Is dat nieuw? Nee, natuurlijk niet! Dus voorlopig meld ik u pas iets over de arbitrage zodra de scheidsrechters weer eens volgens de regels fluiten. Dat kan lang duren, heel lang.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

