Foute boel in Beetsterzwaag

augustus 17, 2011

Meestal gaat uw columnist in zijn ‘tour de cuisine’ door ons land tevreden huiswaarts na een lunch of diner.
Maar een deceptie komt natuurlijk ook af en toe langs. Meestal op een adres waar je hoge verwachtingen van mag koesteren.
We belandden in Beetsterzwaag bij De Heeren van Harinxma, het restaurant van Bilderberg-hotel Lauswolt. Wie het hotel binnentreedt en de zalen ziet, acht zich ten paleize. Zo mooi, zo veel franje, zo veel luxe, misschien -met het Amstel Hotel- het mooiste horecadecor van ons land. De teleurstelling die het diner bood, was des te groter.
Ik aanvaard dat een gerecht best een keertje niet perfect op smaak kan zijn, koken blijft mensenwerk. Maar dat in Beetsterzwaag al mijn gerechten en die van mijn partner lauw op tafel kwamen, is een onacceptabele blunder. Dan is de coördinatie tussen keuken en bediening ver te zoeken. Gedurende hele maaltijd op dit adres had ik die indruk.
Het duurde en duurde, ik moest bidden en smeken om brood en een drankje te kunnen scoren. De bediening kwam niet verder dan een heel dikke onvoldoende.
Of chef Geert Jan Vaantjes aanwezig was heb ik niet gevraagd, maar hij of zijn mensen waren allesbehalve in vorm.
De gerookte paling legde het qua smaak volledig af tegen de overheersende bietjesrisotto. Het is momenteel toch al bietjes wat de klok slaat(lekker goedkoop?), maar overdrijven met bietjes past niet bij een potentiële topkeuken.
Aan een echte beoordeling van de heilbot en de diverse bereidingen van lam kwam ik niet toe: te lauw of liever gezegd zelfs lauw voorbij.
Heel teleurstellend.
Na een paar hapjes uit beleefdheid besloten wij het eten te laten staan. Toen de dienstdoende ober ons vroeg: “Heeft het niet gesmaakt?”, antwoordden wij beduusd en met onze vriendelijkste glimlach: “Het was niet echt op temperatuur”.
“Hoe kan dat nou?”
In alle rust gaf ik hem enige mogelijkheden in overweging die tot dit trieste resultaat hadden geleid.Hij ruimde af en gaf geen krimp. Nimmer meer iets van vernomen.
Voor straf moesten we eindeloos wachten op twee kopjes ‘decaf’ koffie. Ik geef toe, dat zijn bestellingen waar je als keuken van in de war kan raken.
Nee, de golf baan, de locatie, het hotel zijn een genot. Maar je moet hier zeker niet gaan dineren als je een goed humeur overeind wilt houden.
Het is me een volslagen raadsel waarom restaurant-klanten met dédain worden behandeld en de facto afgescheept. Andere gasten mopperden ook hoorbaar, we waren de enigen niet met klachten. Ik vond het jammer dat Monsieur Michelin niet aan tafel zat. Hij zou –als wij- hebben geoordeeld: “Hier hoef ik de komende jaren niet meer heen”.
Landgoed Lauswolt
Van Harinxmaweg 10
Beetsterzwaag
Tel. 0512 38 12 45
http://www.deheerenvanharinxma.nl/
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

2 Responses to “Foute boel in Beetsterzwaag”


  1. Geachte heer Rentmeester,

    Graag zou ik met u in contact komen over het artikel “Foute boel in Beetsterzwaag”. Wij nemen uw artikel erg serieus en willen graag van uw ervaring in ons restaurant leren.

    Met vriendelijke groet,

    Geert Jan Vaartjes


Geef een reactie

