Gewetenloos

augustus 22, 2011

Te Tripoli en elders in de wereld schijnt de sfeer feestelijk te wezen. Dit in verband met de nakende val van kolonel Khadaffi.
Van huis uit ben ik niet zo´n zuurpruim. Maar het internationale gejuich van heden is aan mij niet besteed. Want ik moet nog zien dat de mensen in Libië het nu beter krijgen. Mij is niets gebleken van enigerlei visie op het na-Khadaffi-tijdperk. Ik heb begrepen dat Libië een tamelijk raar land is, in vrijwel alle opzichten zwaar verdeeld tussen de oostelijke en westelijke helft. Een stammenclash ligt voor de hand en die Raad van de ´rebellen´ lijkt me een ongeorganiseerde bende. Kennelijk maken nogal wat ex-medewerkers van de kolonel er deel van uit. Ik koester een diep wantrouwen jegens overlopers en al helemaal jegens ´last minute´-keuzemakers die alleen hun loopbaan interessant achten.
Het zal nog een heel gedoe geven voor Libië weer een min of meer normaal land is. Het zal wel aan de oliebaronnen zijn hoe het land over een tijdje bestuurd wordt. Iets van democratie? Dream on!
Mijn cynisme wordt ook gevoed door die andere Libië-beelden die ik nu steeds voorbij zie komen. De heer Blair die nog niet zo lang geleden de ´dolle hond´(Reagan) omhelst en kust, de heer Sarkozy die de auteur van het wartalig Groene Boekje met alle egards in Parijs verwelkomt, de heer Berlusconi die te Rome een camping in gereedheid brengt voor de ontvangst van de geflipte kolonel en zijn blonde stoten. Alsof toen niet allang bekend was dat de kolonel op minder keurige wijze zijn regiem handhaafde.
Ik weet ook wel dat ´belang´ het trefwoord in de politiek is. Maar het blijft toch een beetje eigenaardig om te zien hoe Europese ´leiders´ een Noord-Afrikaanse dictator behagen om hem amper een paar jaar later uit zijn vesting te bombarderen.
´t Is een apart soort, politici.
Gewetenloos? Blair en de anderen hebben het in elk geval geweten.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

