De Zwethheul: ongelooflijk goed!

augustus 31, 2011

Het was een gedenkwaardige uitstapje naar De Zwethheul in Delft. Nog nooit zat ik in een Porsche, nog nooit aan tafel bij iemand uit de top 5 in Quote en zelden heb ik zo ongelooflijk goed gedineerd als in het paleisje van Mario Ridder.
Zowel de chef als zijn Maître Remko waren absent, de laatste omdat hij zo nodig moest trouwen. Dan kan gebeuren. Maar de kwaliteit van de keuken en de bediening hadden onder hun afwezigheid geenszins te lijden.
Heel lang gelden lunchte ik bij Paul Bocuse de primus inter pares onder de culinaire grootmeesters. Zijn voorgerecht was toen een ganzenlever en croûte.
Zeldzaam van smaak. Nu moet ik vaststellen dat het Mario Ridder gelukt is om een ganzenlever in brioche te prepareren die minstens zo goed is als destijds dat unieke gerecht bij Bocuse. Het was zo bijzonder van smaak, zo mooi in evenwicht met de begeleidende jus, dat ik even overwoog: ik bestel dit nog een keer. Maar ik hield mij in, ik wilde mijn gastheer niet onnodig op kosten jagen.
Ik begon over die ganzenlever maar ik vergeet bijna te melden dat een verbouwing De Zwethheul heeft omgetoverd in misschien wel een van de mooiste restaurants van ons land. In het schitterende interieur (met even prachtige als comfortabele stoelen) genoten wij eerst van een serie amuses, even creatief bedacht als lekker.
En dan de Anjouduif. Toegegeven: ik ben een liefhebber van Anjouduif, maar de bereidingswijze op dit adres was werkelijk top: ongekend mals, het vlees smolt bijna op je tong.
De dessertkaart inspireerde ons niet en beleefd vroegen wij om sorbetijs met verse vruchten. Een schot in de roos. Zo fraai en zo op smaak! Mijn tafelgenoot genoot van zijn wijn arrangement zoals een kind van ranja op zijn verjaardagsfeestje. De wijnen in combinatie met de gerechten verdienden een tien, was zijn oordeel.
Zou hier soms de derde Michelinster gaan vallen?
Culinair benadert dit adres de absolute top, een niveau dat ik in Nederland maar zelden ben tegengekomen. Misschien moet de bediening nog een klein stapje maken en iets attenter zijn, maar verder…De avond was een feest!
Per Porsche ben ik weer naar huis gebracht, overigens een beleving op zich.
De Zwethheul is onder Mario Ridder doorgegroeid van een gedegen twee-sterrenetablissement naar een zeer serieuze kandidaat voor de hoogste onderscheiding van de Bandenman.
Restaurant De Zwethheul
Rotterdamseweg 480
Schipluiden
Tel: 010 470 41 66
Site: www.zwethheul.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

