Feestweek Okura: proeven in 4 restaurants!

september 2, 2011

Het Okura in Amsterdam, het prestigieuze hotel dat allang het Amstel achter zich heeft gelaten en met vier restaurants een top culinaire locatie is, viert zijn 40ste verjaardag.
Marcel van Aelst, die het hotel bijna persoonlijk naar grote hoogte heeft geleid, bedacht een heel origineel verjaardagsfeest voor de liefhebbers.
Gedurende een week, beginnende op 1 september, kan iedereen op één avond in de vier restaurants een gerecht proeven. En wat voor gerechten!.
Ik ben al vier keer gezakt voor mijn examen lyriek, maar na gisteren ga ik toch een vijfde poging wagen.
We begonnen in Yamazoto, het met een Michelin-ster bekroonde Japanse restaurant. Nu heb ik helemaal geen affiniteit met de oriëntaalse keuken maar de sashimi van tonijn en kreeft in Himuro was een genot voor de papillen.
De hele avond werden wij naar alle restaurants keurig begeleid en we mochten met de lift naar de 23ste etage, naar Le Ciel Bleu (twee Michelin-sterren).
De ontvangst was hartelijk, het uitzicht het riantste van ons land, de bediening vrijwel perfect en de tong met zomertruffel was zo subliem dat ik al meteen in mijn agenda loerde wanneer ik weer naar Le Ciel Bleu kan.
Onder begeleiding naar Sazanka. Wat een feest. Gezeten rond een bakplaat werden we verwend met een voortreffelijk gebakken ossenhaas met de mooiste rijst die ik ooit mocht proeven.
Het zat er helemaal vol en de bediening van de dames was zo vriendelijk dat ik er bijna verlegen van werd.
Mijn tafelgenoot -een culinair expert- sprak over de mooiste combinaties van spijs en wijnen die hij in zijn reeds heel lange leven was tegengekomen.
Voor het dessert moesten wij naar La Serre. Ik berichtte u al over deze prachtige bistro. Ik kreeg een plaatsje naast Boudewijn de Groot, de beroemde zanger uit mijn jeugd, die het gastronomisch circuit ook aflegde. We kregen een combinatie van chocolade en vanille roomijs die de desserthater die ik al jarenlang ben, bekeerde.
Voorzichtig vroeg ik zo nonchalant mogelijk of er komende dagen nog plaatsen vrij waren voor nog zo´n ronde.
Dit bleek het geval. Ik gun iedere liefhebber deze belevenis, maar eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de rekening aan de zéér forse kant is. Maar ja, topkwaliteit heeft zijn prijs en de verhouding tussen die twee is correct.
Hotel Okura Amsterdam
Ferdinand Bolstraat 333
Amsterdam
Tel: 020 678 71 11
Klik hier voor het ‘Dine Around’-arrangement.
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

