De martelgang van de Oesterbar

september 7, 2011

In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw was in Amsterdam de Oesterbar de locatie waar iedereen die er toe deed zijn eigen tafel had.
Maup Caransa was er dagelijks, meneer Heineken kwam nog zonder 20 bodyguards en de hele Ajax-selectie at er onder leiding van Johan Cruyff en Piet Keizer voor elke wedstrijd een biefstuk. Wie geld had en zich important voelde zat op het Leidseplein. De zeetongen vlogen als warme broodjes over de tafels en de schalen oesters vonden tegen elke prijs aftrek bij vaak 35 keer modaal-verdienenden.
Het uitzicht op het Leidseplein was adembenemend. En iedereen wou gezien worden.
Na die tijd trad het verval in. Obers werkten er al 35 jaar en ook de ‘juffrouw van de retirade’, een verschijnsel dat de huidige generatie nooit heeft gekend, was al ver over haar conserveringsdatum.
Toen trachtte horecatycoon Sjoerd Kooistra de wegkwijnende Oesterbar nieuw leven te blazen. Helaas, wijlen Sjoerd Kooistra ondervond zo veel tegenstand dat hij de toko moest sluiten.
Moge ik van de gelegenheid gebruik maken te zeggen dat ik Sjoerd heel goed heb gekend en mij nimmer heb kunnen vinden in de negatieve berichtgeving over hem. Hij was een prettig, grappig en zeer bescheiden mens, in elk geval in de privé sfeer.
Het duurde jaren voor men het initiatief nam de deuren weer te openen in een poging de Oesterbar in haar oude glorie te herstellen. Helaas is dit volkomen mislukt. Het publiek uit de jaren 70 en 80 ligt op Zorgvliet of staat in een urn op Westgaarde. En de nieuwe generatie heeft al zo veel andere restaurants ontdekt dat de Oesterbar niet meer op haar favoriete eetlocatielijst voorkomt en dat is volkomen terecht. Ik zat er alleen en at met lange tanden, te koude garnalen en een stuk vis dat zeker niet die morgen bij de afslag was opgehaald.
De rekening was belachelijk hoog. Misschien diende ik mee te betalen voor het uitzicht, elke bijdrage voor het eten was in elk geval overdreven.
Personeel sprak matig Nederlands en ik wens in mijn land in een Nederlands restaurant mijn Engelse woordenboek niet te hoeven meenemen.
Ik zat beneden en het was een ‘va et vient’ van medewerkers, bazen en god weet wie en dat zorgde voor een enorme onrust.
Helaas is de familie Hoopman al decennialang niet meer de eigenaar en mijn advies zou zijn: maak een einde aan deze martelgang en tracht niet het verleden te doen herleven met tweederangs producten in de hoop dat de naam Oesterbar voldoende is om het volk binnen te lokken.
Restaurant de Oesterbar
Leidseplein 10
Amsterdam
Tel.: 020-6232988
Site: www.oesterbar.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

