De woede van Jon Sistermans

september 14, 2011

Restaurant-criticus Joop Rentmeester verblijft in het buitenland. Zijn rubriek wordt waargenomen door Peter Hagtingius.

Ik schat een jaar of tien- twaalf geleden was ik enigszins betrokken bij zo´n restaurantgids. Heel af en toe werd ik erop uitgestuurd om een restaurant te bezoeken en dan een oordeel te vellen. Mede gelet op mijn omvang werd ik voor smulpaap gehouden en dat was niet helemaal verkeerd gezien. Getrouwd met een kookboekenschrijfster ben je -soms!- een bevoorrecht proefkonijn en heel af en toe vertoonde ik me persoonlijk ter hoogte van haar fornuis. Mijn bananensalade en mijn tonijn-variant worden zelfs door vrienden te Portugal en België zodanig gewaardeerd dat ze elk jaar even langskomen. Iets van min of meer spannend koken snap ik wel.
Maar het vak van restaurant-criticus is van een andere orde. In hoeverre hangt de charme van uit eten gaan samen met alert en kritisch tafelen? In hoeverre wordt het oordeel van een recensent -mede- bepaald door de ´gezelligheid´ van tafelgenoten?
Ik doe niet aan archivering of andere onzin, maar dezer dagen herinnerde iemand me eraan dat ik ooit iets minder positief berichtte over chef Jon Sistermans, destijds met een restaurant in Amersfoort, nu te Utrecht. Ik kreeg de horen dat die man mij nog altijd tot zijn vijanden rekent.
Zou het werkelijk waar zijn dat een betrekkelijk negatieve recensie omzetverlies impliceert?
Tot hoever reikt de macht, de invloed van restaurant-beoordelaars? Ook vanwege het rookverbod en als vleesverlater kom ik al jaren niet meer in restaurants, overigens tot tevredenheid van de accountant. Maar ik zou sterk geneigd
zijn een restaurant met een streep erdoor in de gidsen juist wél te bezoeken. Want ik weet hoe het werkt: een negatief oordeel hangt vaak samen met de ´ambiance´ die tafelgenoten bieden en allicht minder vaak met de kwaliteit van de keuken.
Ik heb weleens ergens alleen aan tafel gezeten, gedoemd om tot een soort rapportcijfer te komen. Waarschijnlijk was ik tot een positiever oordeel gekomen als goede vrienden hadden meegegeten.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

One Response to “De woede van Jon Sistermans”

  1. Joop Rentmeester Says:

    Inmiddels stopt John Sistermans ook in Utrecht.gefrustreerd dat hij nooit meer een ster kreeg.
    En de kritiek in uw oude leven was volstrekt op zijn plaats.
    Na een ooit latere negatieve recensie moest ook ik met pruik en snor me verkleden om daar nog welkom te zijn.
    Joop Rentmeester


Geef een reactie

