Hoe sterk staat de elektrofietser?

oktober 1, 2011

Vreemd dat er in dit land van ge- en verboden nog geen voorstel ligt om de elektrische fiets ´not done´ te verklaren.
Zo´n elektrofiets is slecht voor het milieu en de gezondheismaffia die mij mijn Havanna´s en mijn wijn denkt af te jatten (buiten de waard gerekend!) had natuurlijk allang kunnen roepen dat zo´n tweewieler met hulpmotor de gezondheid van komende generaties op het spel zet.
Omstreeks 1987 heb ik voor het laatst een stalen ros beklommen. Het regende en ik had wind tegen, niet zo´n beetje ook. Het leek me mooi geweest. Vanuit een café op het Marktplein te Schagen belde ik mijn vrouw. Ze toonde zich bereid me te komen opvissen, mijn fiets paste net in haar Citroën Ami, de zogeheten ´breakversie´ van dat type zwaar onderschatte auto´s.
Thuis in de stolpboerderij borg ik mijn fiets definitief op. Het einde van een tijdperk dat circa 40 jaar had geduurd. Hoe sterk was de eenzame fietser die in de gevreesde Noord-Hollandse polders weer en wind trotseerde, het retourtje ouderlijk huis-school, kilometertje of twintig.
Nu schoolkinderen alleen nog maar een beetje hoeven bijtrappen op een tweewieler met elektromotor groeit een generatie slappelingen (fysiek en mentaal) op die een groot deel van hun werkzame leven (mocht er werk zijn) in de Ziektewet doorbrengen.
Met de bemoeizuchtige gezondheidsmaffia die ernaar streeft zoveel mogelijk van mijn persoonlijke genoegens te laten verbieden dan wel extreem te doen belasten, doe ik geen zaken. Maar als die lui weer een intempje zoeken waarmee ze aan de bel kunnen trekken (anders vervelen ze zich maar), dan zou ik zeggen: de Spartamet en aanverwante rijwielen-met-traphulp.
Ook merkwaardig trouwens dat de fiscaal georiënteerde milieufreaks nog niks te berde hebben gebracht. Een fiets zonder hulpbron is per definitie de ´schoonst´ denkbare, afgezien van transpiratie en de bij behorende odeur. Dus als je je -heel even maar hoor- verplaatst in de waanwereld van de milieufanaten behoort ‘de fiets mét’ via een groenheffing onbetaalbaar te worden gemaakt. Alle elektriciteit is immers ´schadelijk´.
Waarom houden de wit- en groenjassen hun kop als het over de elektrofiets gaat?

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

2 Responses to “Hoe sterk staat de elektrofietser?”

  1. Piet Ervers Says:

    Quote ¶ SOEVEREIN is er voor mannen met een net iets andere ‘lifestyle’, die hun leven nadrukkelijk verrijken door hun authenticiteit.¶

    Ik ben het geheel met u eens een heffing van enkele duizenden euro’s zou volkomen terecht zijn,tegenwoordig kan elke pensionado een fiets met trapondersteuning veroorloven hetgeen mijn authenticiteit toch enigszins omlaag haalt.

    Overigens vind ik u niet echt het voorbeeld van de volhouder die onze jeugd uw inziens niet zal worden,
    quote:¶Thuis in de stolpboerderij borg ik mijn fiets definitief op. Het einde van een tijdperk dat circa 40 jaar had geduurd.¶

    Een simpele rekensom(driewieler meegerekend)leert ons dat u het na een krappe veertig jaar al opgaf,een jongen van stavast zie ik daarom ook niet in u.Ik ben ruim 77 en fiets nog elke dag(met trapondersteuning)de berg af en op voor o.a. een vers stokbroodje.

  2. ZijalleenisZij Says:

    Geweldig om te lezen…ook de reactie.


Geef een reactie

