Liever een oordop dan een hoordop

oktober 3, 2011

Volgens de tv-reclame is heel Nederland praktisch doof. Moet snel gegaan zijn, want één of twee jaar geleden was de audiciën nog niet uitgevonden en van Schoonenberg of Beter Horen had ik nog nooit gehoord en dus niet omdat ik doof zou wezen. Eerlijk gezegd: ik hoor nog veel teveel in ´de open inrichting annex proefboerderij´ om even de adequate beschrijving van dit land te jatten van de Haagse correspondent van een Franse krant.
Maar als de natie inderdaad ook nog gehoorgestoord is geraakt, verbaast me dat niet echt. Ruim 16 miljoen grote bekken in het zwaar overbevolkte Madurodam van Europa staan garant voor een permanente aanslag op de trommelvliezen. En dan heb je dus ook nog mensen als de minister-president die zich vrijwillig naar een dansfestijn begeven waar het boem-boem-boembombardement het definitieve einde van elk luisterend oor inluidt. Geen idee door wie of wanneer de wet is afgekondigd die stilte verbiedt, maar het is wel de enige die in dit land serieus wordt genomen.
Omdat stilte in mijn waarneming het één op na mooiste geluid is (het goud is voor de vogels) zal ik me nimmer in verbinding stellen met de herriefetisjisten van Schoonenberg of Beter Horen. Bovendien lijken het me firma´s van bedenkelijk intellectueel allooi. Betrouwbare ondernemingen in de audio-sector huren natuurlijk niet de bejaarde chansonnière Alberti in, want letterlijk iedereen is juist blij als hij haar nooit meer hoeft te horen. Verder heb je de journalistieke kwartel Loretta Schrijver, destijds de koningin van de slappe lach bij het voorlezen van rampzalig nieuws. Nooit gehoord dat er om moord en doodslag weinig te lachen valt.
En dan zien we bij Beter Horen nog de heer Gullit, die betoogt dat hij bij wedstrijdbesprekingen niet iedereen meer verstaat. Nee, nogal wiedes. Want als voortdurend mislukte trainer houdt al geruime tijd geen wedstrijdbesprekingen meer.
Bij Beter Horen hadden ze misschien nog niet gehoord dat Gullit overal als trainer ontslagen is. Hoe goed zijn die hoortoestellen dan?
Ik vind: beter een oordop dan een hoordop.
Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

