De overheid: volksvijand nummer één

oktober 7, 2011

Ik rijd betrekkelijk weinig in mijn Opel Frontera. Niet omdat het in de buurt van de groene beterweters in de steden al bijna levensgevaarlijk is om je nog in een klassieke SUV te vertonen. De ecolo´s in de stad die op hun fiets van god noch gebod weten en die geneigd zijn mijn dieselslurper van alles en nog wat de schuld te geven, worden altijd te woord gestaan door mijn vaste bijrijder, een herdershond. Die minstens terugblaft als een modieuze fietser weer eens aanstalten maakt een poging te wagen onze auto creatief te verrijken met krassen dan wel deuken.
Heel af en toe kom ik op een autosnelweg, als het niet anders kan. En vandaag in de post een bericht van de overheid dat ik op zo´n traject flitsmatig gesnapt ben in verband met een snelheidsovertreding. Om precies te zijn: 9 km te dynamisch gas gegeven, na aftrek van enigerlei correctie 3 km. Ik weet me gestraft, ik dien te betalen.
Ik ben bepaald de eerste niet die uit zijn vel springt over dit soort chagrijnig schrijven van een of andere gecomputeriseerde blaaskaak met ambtelijke status. Maar vandaag was ik voor het eerst de pineut, mijn Opeltje kan zo hard niet en ik lijk gelukkig in niets op Jos Verstappen.
Ik zal die bekeuring maar gewoon betalen, want volgens mensen in mijn omgeving is het slecht voor je hart om tegen de overheid in het strijdperk te treden. Ook als je altijd Becel op je boterham smeert, wordt je levensader gesloopt zodra je het veelkoppig monster attaqueert dat zich als het gezag afficheert.
Een snelle telefonische enquête heeft me inmiddels bevestigd dat echt iedereen zich kapot ergert aan overheidsfacturen die betrekking hebben op mini-snelheidsovertredingen. Ook om die reden ervaren steeds meer mensen de overheid als volksvijand nummer één. Vanaf heden behoor ik ook tot die categorie verstandige landgenoten.
Naar men mij verzekert, weet het parlement van de desbetreffende onlust die er leeft in de natie. De volksvertegenwoordiging oordeelt: het zij zo.
‘Doe eens normaal´, zou ik willen roeptoeteren in de dovemansoren op het Binnenhof.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

