Een sublieme Japanner

oktober 19, 2011

Wie heel goed alle restaurantgidsen jaar in jaar uit doorneemt stelt vast dat louter een Franse keuken kans maakt op lof en sterren. Heel soms komt de Italiaanse of de Chinese keuken aan bod. Nog minder vaak maakt een Japans restaurant kans op enig eerbetoon.
De tijden veranderen, maar het conservatisme van vrijwel alle jongens en meisjes die opgeleid worden tot een integere culinaire waarnemer, resulteert erin dat in die gidsen de klok stilstaat. Het gaat steeds over de gevestigde orde, die jaar in jaar stuivertje wisselt aan de top.
Ik vind: wie in de rol van ´voorproever´ echt werk van zijn vak maakt, haast zich naar het Japanse restaurant Sazanka in Amsterdam. Om vast te stellen dat een topnotering in de gidsen, inclusief een ster, onvermijdelijk is.
Waarom?
Welnu, omdat je in Sazanka in een prachtige ambiance supergeweldig eet en drinkt, en –laten we zeggen- in de watten wordt gelegd.
Ik zat met een man of acht rond en enorme bakplaat. Heel opvallend: van die onbekende tafelgenoten had ik in het geheel geen last.
Een onmiskenbaar ervaren kok bereidde alle gerechten voor m´n neus en ik moet zeggen: dat werd smullen, om dat ouderwetse woord maar weer eens te gebruiken. Lekkere kippenpootjes, heerlijke gebakken ganzenlever. En ik kreeg een van de beste biefstukjes die ik ooit in ons land gegeten heb. De gebakken tongetjes smolten op mijn tong en ik constateerde een smaakrijkdom die in positieve zin minstens ongewoon was.
De kaart bood vele mogelijkheden. Ik denk dat zelfs de ´moeilijkste´ eter op dit adres volledig aan zijn trekken komt.
Qua wijn en champagne bleek de sommelier een adviseur die je werkelijk op verrassingen durft te attenderen.
Ik schrijf hier vaak dat er in Nederland geen topgastvrouwen in de bediening rondlopen. Natuurlijk, Thérèse Boer die hoog op haar troon zit uitgezonderd.
Meestal zijn het echter chagrijnige meisjes die je avond deels vergallen. Maar in Sazanka trof ik mevrouw Debbie Hoogboezem, een klasse gastvrouw. Ik denk: na Thérèse de beste van ons land.
Sazanka voldoet aan alle ster-normen van meneer Michelin. Ik voorspel dat die ster wordt toegekend, ofschoon ik van de overige restaurantgidsen over het algemeen niet veel verwacht. Ik vrees dat LEKKER en Gault&Millau de Japanse term voor vriendjespolitiek niet kennen.
Beste lezers, zegt het voort: Sazanka is een toprestaurant, reserveren sterk aanbevolen!
Teppanyaki Restaurant Sazanka
Ferdinand Bolstraat 333
Amsterdam
Tel. (0031)(0)20 678 74 50
http://www.sazanka.nl

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

