Arm en hongerig naar huis

oktober 26, 2011

Prachtig, Hansestad Zutphen. Ik was er toen het nog nazomerde.
We betraden na een lange reis het oude gymnasium waar tegenwoordig het met een Mchelinister bekroonde ’t Schulten Hues de gasten ontvangt.
In razend tempo werden de amuses, de kaart, de bestelling, het voorgerecht en het hoofdgerecht er doorheen gejast. Binnen één en 10 minuten waren wij vele illusies armer.
Over het bombardement van amuses valt niet meer te zeggen dat het aardig was, maar het begrip smaakrijkdom drong zich bepaald niet op.
We kozen voor de paling als entree. Dir resulteerde op ons bord in drie piepkleine stukjes paling voor € 27,50 per persoon. Een belediging voor de gast.
Daags erna at ik bij Grand-café Luxemburg in Amsterdam een schitterend vol plateau paling, zalm en garnalen met veel toast voor € 17,50.
We besloten ons verlies te nemen en wachtten op ons hertenkalf.
Voor € 38,50 was ik met drie hapjes klaar. Een blamage en werkelijk, zo weinig heb ik in dertig jaar niet op mijn bord gekregen. Ik lijd niet aan anorexia.
Laat ik helder stellen dat de kwaliteit aan alle eisen voldeed maar voor deze hoofdprijzen verwacht ik wat meer volume, een kwestie van respect voor de klant. Een restaurant dat zijn gasten zo ´verwent´ komt naar mijn mening niet in aanmerking voor een Michelinster.
Bij de koffie krijgt men in heel Nederland friandises aangeboden.
Ook hier in Zutphen. Maar de snoeperijtjes werden zonder nadere aankondiging op de rekening gezet. Tja.
Was er dan niets wat uw columnist vrolijk stemde? Jazeker: toen wij vroegen een taxi te bestellen om naar het station terug te gaan waar we ongetwijfeld een broodje zouden kunnen scoren, meldde men dat de sommelier ons zou brengen. Keurige service.
Maar € 188 lichter plus het gevoel dat je eigenlijk wel wat zou moeten eten, het moge duidelijk zijn dat ik de komende jaren niet meer naar Zutphen afreis.
Benieuwd of de inspecteurs en rapporteurs van de gidsen die dezer weken verschijnen, hebben opgelet.
Restaurant ’t Schulten Hues
’s Gravenhof 5-7
Zutphen
Tel. 057 55 10 005
www.schultenhues.nl

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

