De nieuwe LEKKER: laat maar!

oktober 27, 2011

Wat een enorme stunt van LEKKER om aan te kondigen dat de gids op 14 november gepresenteerd wordt om vervolgens voor 26 oktober te kiezen. Châpeau! Concurrent Gault/Millau die 1 november verschijnt, is zijn eventuele primeurs kwijt. Ach, maakt niks uit, bijna niemand zit te wachten op het oordeel van de heer Van Lissum.
Met dit compliment aan LEKKER volsta ik. Want wie de jongste editie leest, concludeert dat de bijna € 13 die het blad kost, zo ongeveer weggegooid geld is.
Ik kom uit het stenen tijdperk toen de gids nog een vooraanstaande leidraad was. Dat wil zeggen: voor en van de restaurantbezoekers. Nu praat je over een cluborgaan van de koks. Het motto is: iedereen is aardig, iedereen is lief, iedereen kookt de sterren van de hemel.
Zou het?
Wynand Vogel is bij LEKKER de zogenaamde hoofdinspecteur. Die in deze editie even laat weten dat hij jaren top kookte in zijn restaurant op de Prinsengracht in Amsterdam. Ik herinner me niet dat hij echt hoge ogen gooide.
Hij vertelt ook dat hij heeft gevoetbald met Wim Suurbier en Piet Keizer en dat hij zelfs rapper was dan ´s werelds snelste back. Eén telefoontje zojuist naar Suurbier bevestigde wat ik al dacht: “Vogel? Nog nóóit van gehoord”.
Ik vrees dat Vogel en zijn brigade veel restaurants niet heeft bezocht. Want ik lees zo goed als dezelfde teksten als vorig jaar. Met opnieuw veel gezeur over gordijnen en tafellinnen. Het zal aan mij liggen, maar eerlijk gezegd ben ik meer geïnteresseerd in de kwaliteit van de maaltijd, en de service. Ik geloof niet dat iemand een restaurantgids koopt om iets te horen over de gordijnen.
Ik weet het: elk klassement is onderhevig aan discussie.
Maar wie het met een Michelinster onderscheiden restaurant ´t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht op slechts de honderdste plaats zet, is niet goed bij zijn hoofd. Wie La Mère Anne in Oudendijk in een gids met 500 beste adressen opneemt, misleidt de lezers. Een soort Van der Valk voor bruiloften & partijen die deel uitmaakt van aanbevolen restaurants? Laat me niet lachen.
Nog een paar snelle kanttekeningen.
Waar is De Hoop op d’Swarte Walvis gebleven?
Sazanka niet in de top 100, zelfs niet bij de beste 500?
Waarom staan De Compagnon in Amsterdam en Le Petit Latin, ook Amsterdam, niet minstens vermeld?
De beoordeling van Merlet in Schoorl en De Poel in Amsterdam bewijst naar mijn mening dat deze gids wordt samengesteld door mensen zonder enige vakkennis, die maar wat schrijven.
Ik begrijp dat de heer Vogel een opvolger zoekt. Ik denk: iedere man of vrouw die met vork en mes kan eten en zich netjes kleedt, is een geschikte kandidaat. Tenzij het de bedoeling van de uitgever is LEKKER terug te geven aan de consument.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

